Renovatie Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel A29

Met deze nieuwsbrief houden we u op de hoogte van de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel in de A29. De renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug is in januari gestart en duurt tot het najaar 2023. De renovatie van de Heinenoordtunnel is ook gestart en duurt tot in 2024. Met de renovaties zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat de brug en tunnel ook in de toekomst veilig en beschikbaar blijven.

De renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug wordt uitgevoerd door de combinatie Mobilis Croonwolter&dros. Aannemerscombinatie Savera III, bestaande uit Dura Vermeer, SWARCO (voorheen Dynniq) en SPIE, voert de renovatie van de Heinenoordtunnel uit.

In deze nieuwsbrief

In deze editie de animatie over de renovatie van de Haringvlietbrug en een video van het transport van de nieuwe klep, vertelt Connexxion over de ervaringen van de eerste afsluitingen van de Heinenoordtunnel, gaan we in op de maatregelen bij de Haringvlietbrug en wat we samen kunnen doen om de hinder te beperken tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel van 28 april t/m 8 mei. We geven ook antwoord op de vraag: van welk materiaal is het middentunnelkanaal en kan dit de krachten van een zwaar ongeluk opvangen?

Animatie renovatie klep Haringvlietburg

In 2023 vervangen we de klep en andere bewegende delen van de Haringvlietbrug. Een technisch ingrijpende klus waarvoor de burg in juni en juli dicht moet voor het verkeer. Wat er allemaal moet worden vervangen bij de brug, wat de (vaar)weggebruiker hiervan gaat merken en hoe we de hinder kunnen beperken laten we zien in deze animatie.

Aanleg vangrail tussen rijstroken N59

Het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N59 heeft de hoogste prioriteit. Door het plaatsen van een vangrail tussen de twee rijstroken op de N59 kunnen weggebruikers niet meer op de andere weghelft raken. Deze fysieke rijbaanscheiding zorgt voor minder gevaarlijke situaties en ongelukken, en minder vertraging en overlast voor weggebruikers en de omgeving. Met deze rijbaanscheiding wordt de weg veiliger. Van 7 tot 28 augustus 2023 is de weg afgesloten om deze rijbaanscheiding aan te brengen.

Lees meer

Omdraaien klep Haringvlietbrug, een kolossale klus

14 februari was een grote dag voor het project ‘Renovatie klep Haringvlietbrug’. Op de werf in Krimpen aan den IJssel is het nieuwe brugdek van 725.000 kilo met behulp van de drijvende bok ‘Matador 3’ verplaatst naar een grotere productiehal én omgedraaid. Een kolossale klus die met succes is geklaard!

Bekijk de video van de kanteloperatie hier

Lees meer

Renovatie Heinenoordtunnel vraagt flexibiliteit van Connexxion

Rijkswaterstaat stimuleert mensen in de regio om, als het kan, (meer) thuis te werken of vaker met het openbaar vervoer te gaan tijdens de afsluitingen. De bussen blijven rijden. In de weekenden conform de huidige dienstregeling en straks tijdens de afsluiting in de meivakantie en in augustus als pendeldienst van en naar busstation Heinenoord. De bussen in de Hoeksche Waard gaan dan ook vaker rijden. Hoe heeft Connexxion de eerste afsluitingen ervaren?

Lees meer

Verkeersmaatregelen voor renovatie Haringvlietbrug

In juni en juli vervangen we de klep van de Haringvlietbrug. Hiervoor is het noodzakelijk dat we de brug 7 tot 8 weken afsluiten voor al het verkeer. Het projectteam van Rijkswaterstaat werkt met organisaties als gemeenten en belangenverenigingen aan verkeersmaatregelen voor automobilisten, (brom)fietsers, voetgangers en landbouwvoertuigen. Hiervoor moeten we veel uitzoeken en afstemmen, maar de plannen worden steeds concreter. In dit artikel vertellen we welke maatregelen al bekend zijn en welke maatregelen we verder uitwerken.

Lees meer

Nood- en hulpdiensten kunnen er bij afsluitingen Heinenoordtunnel altijd door

Tijdens afsluitingen die nodig zijn voor de renovatie van de Heinenoordtunnel, kunnen nood- en hulpdiensten bij calamiteiten altijd naar de andere kant. Ze kunnen namelijk bij levensbedreigende ritten of door de buis voor het landbouwverkeer van de Tweede Heinenoordtunnel of door het werkvak van de tunnel in de A29. We hebben daarvoor afspraken gemaakt met alle betrokken partijen én verkeers- en veiligheidsmaatregelen getroffen.

Lees meer

Heinenoordtunnel een week dicht in meivakantie: werk zoveel mogelijk thuis

Naast een tweetal weekenden in april, waarvan 1 lang weekend, is de tunnel van vrijdag 28 april tot maandag 8 mei in beide richting dicht. Om ervoor te zorgen dat het verkeer niet compleet vastloopt is het advies om zoveel mogelijk thuis te werken als dat kan. Gaat u de weg op, reis dan als het kan buiten de spits of reis anders. Reis samen met een collega of misschien is met het openbaar vervoer of de (brom)fiets ook een goed alternatief.

Lees meer

Bedrijven kunnen het verschil maken

Om toenemende verkeersdrukte tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug te beperken en het om het verkeer nog te kunnen laten doorstromen is een reductie van 25 tot 35% van het verkeer nodig. Niet alleen in de Hoeksche Waard, bijvoorbeeld ook op de A16, op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland. Rijkswaterstaat, Zuid-Holland Bereikbaar, het Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN), ondernemersverenigingen en ondernemers kijken daarom samen naar (reis)alternatieven voor werknemers en bezoekers en gaan aan de slag te gaan met veranderingen en kansen op het gebied van mobiliteit en logistiek.

Voor de ondernemers is er het platform Samen Bereikbaar en het Brabants Mobiliteitsnetwerk. Dit zijn netwerken op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid en bereikbaarheid van en vóór bedrijven. Zij denken graag mee met bedrijven die aan de slag willen met veranderingen en kansen op het gebied van mobiliteit en logistiek en kijken samen met bedrijven naar passende oplossingen. Denk aan: ondersteuning bij het verleiden van werknemers en bezoekers om op de fiets of met het openbaar vervoer naar een bedrijf te komen. Daarnaast helpen zij bij het stimuleren van thuiswerken door medewerkers om de drukte op de wegen te vermijden en verminderen. Ook bieden zij logistieke expertise en kunnen zij bedrijven bijvoorbeeld helpen bij het slim plannen van ritten en het gebruik van hubs. Ondernemers, bedrijven en organisaties die ook aan de slag willen met mobiliteit of logistiek, kunnen contact opnemen met de mobiliteits- en logistiekmakelaars van Samen Bereikbaar of het Brabants Mobiliteitsnetwerk. Deze ondersteuning is gratis. Kijk voor meer informatie op www.samenbereikbaar.nl en www.brabantmobiliteitsnetwerk.nl.

Planning van de werkzaamheden. Weet wanneer de afsluitingen zijn

In april en mei is de tunnel dicht van:

  • vrijdag 7 april 22.00 uur tot dinsdag 11 april 05.00 uur richting Bergen op Zoom;
  • woensdag 12 april 22.00 tot donderdag 13 april 05.00 uur richting Rotterdam;
  • donderdag 13 april 22.00 uur tot vrijdag 14 april 05.00 uur richting Bergen op Zoom;
  • vrijdag 21 april 22.00 uur tot maandag 24 april 05.00 uur richting Bergen op Zoom;
  • vrijdag 28 april 22.00 uur tot maandag 8 mei 05.00 uur in beide rijrichtingen;
  • vrijdag 19 mei 22.00 uur tot maandag 22 mei 05.00 uur richting Bergen op Zoom.

Om te weten wanneer de afsluitingen zijn, is er een werkkalender online beschikbaar.
Afsluitingen kunnen wijzigen, check daarom altijd de planningen op rws.nl/renovatieharingvlietbrug of rws.nl/renovatieheinenoordtunnel voor de actuele afsluitingen. En check voor vertrek de actuele verkeerssituatie via navigatie-apps, rwsverkeersinfo of vanAnaarBeter.

Informatie in meerdere talen

Voor internationale weggebruikers is er een aparte website: A29roadworks.nl. Daar zijn ook verschillende factsheets in meerdere talen te downloaden.

Vraag van een lezer: van welk materiaal is het middentunnelkanaal?

We ontvingen van de heer R. Rieken uit Piershil de volgende vraag: ‘Ik vernam dat er een middentunnelkanaal wordt gebouwd in de richting Bergen op Zoom. Daar heb ik een aantal vragen over. Van welk materiaal wordt het middentunnelkanaal gebouwd en kan het wel de krachten opvangen bij zware ongelukken met vrachtwagens, met name boven de betonnen barrier die voor de wand van het middentunnelkanaal staat? Zelfs als het middentunnelkanaal van zwaar staal wordt gebouwd, lijkt het mij niet ondenkbaar dat hij toch kwetsbaar is voor (zware) schade in het middentunnelkanaal wanneer er vrachtwagens bij betrokken zijn.’

Antwoord: ‘Achter de wand van het middentunnelkanaal is de vluchtweg, die na een aanrijding veilig gebruikt moet kunnen worden. Daarom ontwerpen en bouwen we de wand zo dat die de impact van een vrachtwagen kan opvangen. We maken de wand van beton en ontwerpen deze conform de normen die gelden voor constructies die te maken kunnen krijgen met aanrijdingen op een autosnelweg. Voor de wand staat inderdaad ook nog een betonnen barrier. Conform de normen rekenen we deze echter niet mee in de berekeningen voor de impact. De wand van het middentunnelkanaal kan dus zelfstandig (zonder barrier) een vrachtwagen opvangen. Dat er in werkelijkheid ook nog een barrier voor staat, werkt alleen maar gunstig omdat deze het voertuig verder in de rijrichting geleidt. De impact van een aanrijding op de inzittenden is dan minder én het verkleint de impact op de wand.’

-------------------------------------------------------------------------------------

Heeft u ook een vraag? Stel ‘m ons!

We geven in elke nieuwsbrief antwoord op een vraag van een lezer. Beschrijf kort wat u zou willen weten en stuur dat naar renovatieheinenoordtunnel@rws.nl (vermeld ‘tunnelvraag/brugvraag nieuwsbrief’ in de onderwerpregel). Misschien ziet u het antwoord op uw vraag dan terug in een volgende nieuwsbrief. We zijn benieuwd!

Heeft u een prangende vraag die niet kan wachten? Dan is er natuurlijk altijd onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Onze collega’s zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 10.00 en 18.30 uur. U kunt ook het contactformulier invullen.

Colofon

Heeft u een prangende vraag die niet kan wachten? Dan is er natuurlijk altijd onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Onze collega’s zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 10.00 en 18.30 uur. U kunt ook het contactformulier invullen.

Kent u iemand die ook graag op de hoogte blijft van de renovatie van de Heinenoordtunnel en/of de Haringvlietbrug? Stuur deze nieuwsbrief gerust door. Direct abonneren kan natuurlijk ook.

Meer weten? Kijk op de projectpagina of volg ons via X of Facebook