Nieuwsbrief A16 Rotterdam

Er wordt volop gewerkt aan de A16 Rotterdam. In deze nieuwsbrief leest u meer over de werkzaamheden en actuele ontwikkelingen. Of ga naar de projectwebsite voor meer informatie. 

Webinar 'Bouw Rottemerentunnel' - maandag 26 oktober a.s.

Op maandag 26 oktober van 19.30-21.00 uur organiseren we een webinar. Tijdens deze online bijeenkomst kan je thuis vanaf je computer, tablet of telefoon enkele presentaties bijwonen over o.a. de bouwmethode van de Rottemerentunnel en de inpassing in het landschap. Via de chat-functie is het mogelijk om vragen te stellen. Aanmelden kan via onderstaande link. Na het webinar publiceren we een 'terugkijklink' op de website. Dus kan je er niet bij zijn dan is terugkijken op een later moment ook mogelijk. Meld je hier alvast aan voor het webinar.

Maand van de Rottemerentunnel

Expo A16 Rotterdam gesloten voor publiek

De Expo A16 Rotterdam heeft afgelopen zaterdag 17 oktober tot nader orde haar deuren gesloten voor het publiek. Die keuze is gemaakt in verband met de aangescherpte maatregelen om het coronavirus terug te dringen. Komende tijd is het voor publiek niet mogelijk om je aan te melden voor een bezoek aan de Expo. Bezoekers die al een tijdslot hadden gereserveerd ontvangen persoonlijk bericht. Houd de website in de gaten wanneer de Expo A16 Rotterdam weer opent.  

Rottemerentunnel: onderwaterpuzzel van beton en staal

Een belangrijke schakel van de A16 Rotterdam is de Rottemerentunnel in het Lage Bergse Bos en onder de Rotte door. De bouwmethode van deze ruim twee kilometer lange tunnel is in verschillende opzichten bijzonder. 'De Rottemerentunnel wordt gebouwd met een open bouwput-methode', vertelt Arie Loef, projectmanager van de tunnel namens bouwcombinatie De Groene Boog. 'Simpel gezegd: we graven een gat van zo’n vijf meter diep en ruim twee kilometer lang. Om de grond aan de zijkanten tegen te houden brengen we eerst damwanden aan, zo’n vijftien meter diep.' Lees hier het volledige artikel.

Kwaliteit van het zand, puin en asfalt

Elke laag zand, puin en asfalt die bij de A16 Rotterdam wordt aangebracht, moet voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Aan laborant Liam van Erkel de taak om te zorgen dat alle lagen aan die eisen voldoen. We spreken Liam over wat zijn werk als laborant bij de A16 Rotterdam precies inhoudt. Lees hier het hele interview met Liam. 

Colofon

Dit is een uitgave van Rijkswaterstaat en bouwcombinatie De Groene Boog. Meer informatie vind je op onze projectwebsite of op de website van Rijkswaterstaat.

Heb je vragen?

Stel ze via a16rotterdam@rws.nl. Je kunt (ook) gratis bellen met onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Dit nummer is bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur, en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 18.30 uur.

Aanmelden nieuwsbrief

Ken je mensen die deze nieuwsbrief ook willen ontvangen? Aanmelden kan via Nieuwsbrieven Rijkswaterstaat.

A16 Rotterdam

Een goede bereikbaarheid van Rotterdam, Lansingerland en de omliggende regio is belangrijk voor een sterke economie en een goede leefbaarheid. De A16 Rotterdam draagt daaraan bij. De nieuwe 11 km lange en energieneutrale snelweg verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Ze wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.