Nieuwsbrief A16 Rotterdam

Er wordt volop gewerkt aan de A16 Rotterdam. In deze nieuwsbrief leest u meer over de werkzaamheden en actuele ontwikkelingen. Of ga naar de projectwebsite voor meer informatie. 

Bouw HSL-viaduct gaat met fluwelen handschoenen

'Vanwege de slappe ondergrond funderen we in Nederland een viaduct normaal op heipalen’, vertelt Martijn Schrover, projectleider van het deelgebied tussen de Rottemerentunnel en de A13. ‘Op deze locatie is heien alleen geen optie. Het risico bestaat namelijk dat de tunnelbak van de HSL verzakt.' In combinatie met de hoge snelheid van passerende treinen zou dat gevaarlijke situaties kunnen opleveren. Daarom boren we voor het HSL-viaduct zogeheten micropalen de grond in, een methode die in principe geen zakking veroorzaakt. Lees hier het volledige interview met Martijn.

A16 Rotterdam: bouw viaduct HSL

Hoe is het met…volkstuinencomplex ATV Terbregge?

Voor de komst van de A16 Rotterdam moest een deel van de verblijfstuinen van Amateur Tuinders Vereniging ‘Terbregge’ wijken. Hoe staat het er nu voor bij het volkstuinencomplex? In gesprek met Theo Koster, die namens ATV Terbregge het proces begeleidde, en voorzitter Hans Haverhals. Lees hier het interview met Theo en Hans.

A16 Rotterdam: Volkstuinencomplex Terbregge

Rotte tot en met 31 mei 2021 gestremd

De Rotte is nog tot en met 31 mei 2021 gestremd op doordeweekse dagen tussen 07.00 en 19.00 uur. De stremming is ter hoogte van het Lage Bergse Bos, tussen de Prinses Irenebrug en de Varenbrug. Door een aantal onvoorziene omstandigheden duren de werkzaamheden voor de Rottemerentunnel op deze locatie langer dan verwacht. Wanneer er niet wordt gewerkt, na 19.00 uur en in het weekend, is de Rotte gewoon toegankelijk. Meer informatie is hier te vinden. 

A16 Rotterdam: Rotte gestremd

Video: Bouwweg A16 Rotterdam helemaal in gebruik

Langs het tracé van de 11 kilometer lange A16 Rotterdam ligt een tijdelijke bouwweg. Speciaal bedoeld voor de veiligheid en het beperken van hinder voor de regio. Het dagelijkse verkeer heeft zo geen last van bouwverkeer en kan optimaal doorrijden. De bouwweg is alleen toegankelijk voor bouwverkeer en is in fasen aangelegd. Eerder werden al delen van de weg in gebruik genomen, maar nu is de bouwweg helemaal gereed. Esther Dijkgraaf, projectleider bouwlogistiek vertelt er in deze video meer over. Bekijk hier de video. 

A16 Rotterdam: Tijdelijke bouwweg

Eerste onderwijsbladen beschikbaar A16 Academie

De A16 Academie is binnen het A16 Rotterdam project een uniek lesprogramma. Het programma is voor leerlingen en studenten van verschillende onderwijsniveaus om hen te enthousiasmeren voor een technisch beroep in de bouw en infrastructuur. Bij de aanleg van de A16 Rotterdam komt veel techniek kijken. Toch is het niet enkel techniek wat de klok slaat. Ook archeologen, ecologen, laboranten, omgevingsmanagers, programmeurs, kostendeskundigen en nog velen anderen zijn bij een project als dit betrokken. Daarvoor ontwikkelen we een onderwijspakket met een serie onderwijsbladen. Deze onderwijsbladen over uiteenlopende onderwerpen laten de diversiteit van het project zien. Ben je benieuwd? Bekijk hier de eerste twee onderwijsbladen.

A16 Academie onderwijsblad

Colofon

Dit is een uitgave van Rijkswaterstaat en bouwcombinatie De Groene Boog. Meer informatie vind je op onze projectwebsite of op de website van Rijkswaterstaat.

Heb je vragen?

Stel ze via a16rotterdam@rws.nl. Je kunt (ook) gratis bellen met onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Dit nummer is bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur, en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 18.30 uur.

Aanmelden nieuwsbrief

Ken je mensen die deze nieuwsbrief ook willen ontvangen? Aanmelden kan via Nieuwsbrieven Rijkswaterstaat.

A16 Rotterdam

Een goede bereikbaarheid van Rotterdam, Lansingerland en de omliggende regio is belangrijk voor een sterke economie en een goede leefbaarheid. De A16 Rotterdam draagt daaraan bij. De nieuwe 11 km lange en energieneutrale snelweg verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Ze wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.