Nieuwsbrief A8/Coenbrug

Met deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen met betrekking tot de wegwerkzaamheden aan de A8 tussen knooppunt Zaandam en de N246 en aan de Coenbrug. U leest hier het laatste nieuws over de werkzaamheden en krijgt meer achtergrondinformatie.

De werkzaamheden tot nu toe: kijk mee in de Coenbrug!

De onderhouds- en herstelwerkzaamheden aan de Coenbrug zijn halverwege. Tot 17 april werkt Rijkswaterstaat aan de brug om de geluidsoverlast ervan te verminderen voor omwonenden. Dit doen we onder andere door het reviseren van de trek-duwstangen, die de brug op zijn plaats houden. De werkzaamheden vinden voor een groot deel binnen in de brug plaats, onzichtbaar voor de omgeving. Benieuwd waar we mee bezig zijn? In een tekening van de Coenbrug op onze website, leggen we het uit.

De aannemer vertelt: Daan Jenken van SPIE Nederland

Daan Jenken is projectleider van de werkzaamheden aan de Coenbrug bij technisch dienstverlener SPIE Nederland, partner in samenwerkingsverband Via Optimum. Hij vertelt: “Het werk aan de Coenbrug verloopt tot nu toe voorspoedig. Met een groot schip kwamen we maandag 1 maart naast de brugkelder liggen, zodat we ons materieel naar binnen konden tillen. Daarna plaatsten we stempels onder de ballastkist (het contragewicht) en kettingtakels aan de voorkant van de brug. Ook schakelden we de brug van de elektriciteit af, zodat hij ook op afstand niet meer kon worden bediend. Door de brug zo te fixeren, ontstond er een veilige werkomgeving voor de lastigste klus: het verwijderen van de trek-duwstangen. Die stangen zitten al zo lang op hun plek; je moet maar afwachten of die makkelijk loskomen. Gelukkig viel het mee. Op donderdagochtend lagen ze al bij ons in de werkplaats in Wijhe. Daar worden ze nu gereviseerd. We hebben de veerspanning van de trek-duwstangen van tevoren goed in kaart gebracht om ervoor te zorgen dat ze na de renovatie weer de gewenste oplegdruk kunnen verzorgen. We hebben er alle vertrouwen in dat het werk volgens planning af gaat komen.”

Verkeershinder door nachtafsluitingen

Vanaf donderdag 25 maart werkt Rijkswaterstaat drie nachten aan de A8 bij knooppunt Zaandam. Gedurende deze nachten wordt er nieuw asfalt aangelegd. In de nacht van vrijdag 26 maart op zaterdag 27 maart zorgt dit voor ongeveer 10 minuten vertraging. Verkeer vanuit Amsterdam wordt bij knooppunt Zaandam omgeleid via de A7, afrit 3 Wijdewormer.

De Coenbrug wordt in april twee nachten afgesloten voor verkeer: in de nachten van woensdag 7 op donderdag 8 (rijrichting Amsterdam – Assendelft) en van donderdag 8 op vrijdag 9 april (rijrichting Assendelft – Amsterdam) van 23.00 tot 5.00 uur. Van 7 op 8 april is tevens de A7 richting Amsterdam op knooppunt Zaandam kortdurend afgesloten. Het verkeer rijdt om via A7 Prins Bernhardplein. Dit kan enige verkeershinder met zich meebrengen. Ga je ’s nachts de weg op, bereid je reis dan goed voor, bijvoorbeeld via de routeplanner op onze website: www.rws.nl/werkzaamheden.

Brugwachter: “Schippers zijn goed voorbereid”

Door de werkzaamheden gaat de Coenbrug niet open, zes weken lang. Wat betekent dit voor de scheepvaart? Remaico Zuidema, brugwachter bij bediencentrale Zaandam van de gemeente Zaanstad, houdt dit in de gaten. “Samen met andere brugwachters bedien ik onder andere de Coenbrug”, vertelt hij. “Daarbij houden we normaal gesproken een spitsplanning aan, in overleg met Rijkswaterstaat: tijdens de spits blijft de brug dan dicht voor het vaarverkeer, zodat automobilisten ongehinderd kunnen doorrijden. Buiten die tijden gaat de brug open voor grote schepen of zeilboten die hun mast niet kunnen strijken. Want de doorvaarhoogte is ruim zes meter boven Kanaalpeil.”

Remaico verwacht weinig problemen tijdens de werkzaamheden. “Schippers gaan altijd goed voorbereid op reis. Dit soort werkzaamheden worden lang van tevoren aangekondigd, dus zij stellen zich daarop in. Grote binnenvaartschepen kunnen omvaren via het Markermeer en IJsselmeer. Sommige grote schepen hebben trouwens een handig trucje om toch onder een brug door te kunnen: ze laten een deel van hun ruim en ballasttanks vol water lopen, zodat ze dieper komen te liggen. Zo kunnen ze onder de brug door, waarna ze het water weer naar buiten pompen. Maar dat is voor echte noodgevallen.”

Heeft u vragen?

Via deze nieuwsbrief houden wij u zo goed mogelijk op de hoogte. Heeft u toch nog vragen, kijk dan op de website of stel uw vraag telefonisch via 0800-8002 (gratis). U kunt ook contact opnemen via Facebook, Twitter en Instagram. Uw vraag wordt dan zo snel mogelijk – uiterlijk binnen enkele dagen – door ons beantwoord.