Woensdagmiddag 16 november was een netwerkbijeenkomst van het Gemeenschappelijk Havenbedrijf Twente, Port of Twente en gemeente Hengelo. Aan boord van het passagiersschip Nirvana maakten onder andere raadsleden, wethouders en ambtenaren van de gemeenten Almelo, Enschede, Hengelo, Hof van Twente, Lochem en provincie kennis met vertegenwoordigers van de bedrijven in het havengebied en relaties van Port of Twente.
“Na de gemeenteraadsverkiezingen van maart dit jaar kwamen er nieuwe raadsleden,” zegt Frank van Zomeren, manager havenbedrijf Port of Twente. “Zij moeten beslissen over wat er in de havens van hun gemeente gebeurt. Daarom is het belangrijk dat zij weten welke belangen er zijn en dit in een goede samenhang kunnen zien. En dat ze soms over de grenzen van hun eigen gemeente kunnen kijken. In korte tijd kregen ze alles te horen over wat er op de Twentekanalen speelt.”
Presentaties
Tijdens de bijeenkomst werden verschillende presentaties gegeven. Bijvoorbeeld over het havenbedrijf van Port of Twente. Over het platform Blauwe Golf, dat werkt aan het verkorten van vaartijden en beter inzetten van lege schepen. En over de verruiming van de kanalen, een jarenlang project van Rijkswaterstaat. Ook volgde uitleg over de gevolgen van laagwater – dat een grote invloed heeft gehad op de scheepvaart en de bereikbaarheid van regionale havens. Ook werd er gesproken over het belang van andere manieren van vervoer, zoals per spoor of schip in plaats van over de weg. Een rondleiding in de fabriek van metaalbedrijf Van Merksteijn in Almelo maakte duidelijk dat de Twentekanalen nodig zijn voor bedrijvigheid, maar dat bedrijven voor transport ook niet zonder de Twentekanalen kunnen.
Van grote waarde
De Twentekanalen en de havens hebben grote waarde voor onze regio. Frank van Zomeren: “Vervoer over water wordt steeds belangrijker. Voor de bedrijven aan de Twentekanalen die werkgelegenheid bieden. Ook zie je dat schepen steeds groter worden. Europese havens, waaronder Amsterdam en Rotterdam, passen zich hierop aan. Voor de Blauwe Golf, de verruiming door Rijkswaterstaat en het werk aan de havens ontvangen de partners Europese subsidie. De Twentekanalen zijn een belangrijke verkeersader richting Baltische staten. Dit biedt veel kansen voor Lochem en Twente. Daar moeten we alert op blijven.”