Nieuwsbrief Zeesluis IJmuiden

In deze nieuwsbrief vindt u meer informatie en nieuws over de bouw van de Zeesluis IJmuiden. Samen werken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Dat is Rijkswaterstaat.

We wensen u alvast hele fijne feestdagen en de beste wensen voor 2021!

Vele steentjes dragen bij aan Zeesluis IJmuiden

In de bouw van Zeesluis IJmuiden wordt veel zand en grind verwerkt, onder andere voor de bodem van de sluis. Onderaannemers van OpenIJ, K3Delta en Deme, werken samen onder de naam K3Deme en leveren zand en grind voor de zeesluis. Carl Wierks, locatiebeheerder voor K3Deme in de Australiëhaven, vertelt hierover.

Lees meer

Beton op de bodem van Zeesluis IJmuiden

Sinds half oktober is de sluiskolk volledig op diepte gebaggerd en is de grindlaag aangebracht. Aansluitend startte begin november de stort van het onderwaterbeton op de bodem van de sluis. Dat was een heel precies proces. De 30.000 m3 onderwaterbeton vormt de vloer van de sluiskolk en is ook nog eens de grootste betonstort in de bouw van de Zeesluis IJmuiden. Projectcoördinator Hans Buur en werkvoorbereider Glenn Beugelsdijk van OpenIJ waren bij het storten betrokken en vertellen over het onderwaterbeton en de stort.

Lees meer

Ontdek alles over selectieve onttrekking in SHIP

Met de komst van Zeesluis IJmuiden stroomt straks meer zout water het Noordzeekanaal in. Te veel zout water in het kanaal heeft negatieve effecten op de natuur, land- en tuinbouw en onze drinkwatervoorziening. Om dat te voorkomen, gaat Rijkswaterstaat het zoute water ‘selectief onttrekken’. Hoe dat precies werkt, is vanaf nu te zien en te ontdekken in de nieuwe expositie in het Sluis Haven Informatie Punt (SHIP)* in IJmuiden.

Lees meer

De sluisdeur loopt op rolletjes dankzij de bovenrolwagen

Begin november 2020 is de bovenrolwagen van het binnenhoofd geplaatst. De bovenrolwagen hangt in een rails bovenin de deurkas en zorgt dat de sluisdeur binnen 5 minuten open of dicht gaat. Dirk Jorna en Victor Arnolds zijn projectcoördinatoren bij OpenIJ. Zij waren nauw betrokken bij alle voorbereidingen en het moment van inhijsen. Een hele precieze klus.

Lees meer

De eerste sluisdeur op de plek, nu testen maar

Op 22 september jl. is de eerste sluisdeur in de sluis gevaren. Daarna moest de hele installatie, de sluisdeur, bovenrolwagen, verkeersinstallaties, scheepvaartinstallaties en het aansturingsysteem, goed getest worden. Testmanager Wibo Tienstra en integratiemanager Jurjen Pieters waren beide verantwoordelijk en betrokken bij de hele testperiode. Ze vertellen hierover in dit artikel.

Lees meer

Colofon

Meer weten?

Kijk op: rijkswaterstaat.nl
U kunt (ook) gratis bellen met onze landelijke informatielijn: 0800-8002
(weekdagen: 07.00 uur - 20.00 uur. Zon- en feestdagen: 10.00 uur - 18.30 uur)