Digitale platformen veranderen de organisatie van de samenleving. Dat geldt ook voor de openbare ruimte. Bewoners, bezoekers en weggebruikers produceren voortdurend data. Voertuigen, winkels en restaurants, verkeersinstallaties, sensoren die we hebben opgehangen doen hetzelfde. Platformbedrijven verbinden die databronnen en ontwikkelen daarmee interessante concepten. Met als gevolg dat wij als burgers in Nederland inmiddels kunnen kiezen uit een keur aan mobiliteitsdiensten, voertuigdeelconcepten, verblijfsinformatie, navigatiehulp, bezorgdiensten, etc.
Maar die platformen behartigen daarbij niet vanzelf ook het publieke belang. Sterker nog, zij willen het liefst zo min mogelijk verantwoordelijkheden op dat gebied.
Dat vraagt om actie van de overheden, maar zo gemakkelijk is dat niet. Gemeenten werden verrast door de overlast van Airbnb, en door een groeiend aantal auto’s in de binnenstad als gevolg van Uber. Het bleek niet eenvoudig om hier op bij te sturen. De regels zijn immers niet helder; en zeker de grote platformbedrijven bepalen de spelregels liever zelf. Wat kunnen we leren van deze ervaringen? Hoe kunnen overheden tijdig reageren op de opkomst van digitale platformen? En is het ook mogelijk om proactief te handelen?
Vier experts in gesprek
Vier experts gaan met elkaar en met het publiek in gesprek over de opkomst van platformen in de wereld van ruimte en mobiliteit, en de wijze(n) waarop je als overheid de regie over de publieke belangen kunt blijven voeren:
- Martijn Arets: is internationaal onafhankelijk platformexpert en doet al ruim tien jaar onderzoek naar de opkomst van digitale platformen en hun impact op de samenleving. In zijn boek ‘Platformrevolutie’ schetst hij onder andere wat de positie van de overheid in de platformeconomie is en hoe de overheid grip kan krijgen op digitale platformen.
- Zeger Schavemaker: is werkzaam als Innovation Manager & Future Mobility Designer bij de gemeente Amsterdam. Hij is betrokken bij de verkenning ‘Mobiliteitscentrale van de Toekomst’ waarin de vraag hoe de gemeente Amsterdam moet reageren op de komst van digitale platformen centraal staat.
- Olaf Vroom: is Manager Strategie, Innovatie en Internationale Zaken bij het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). NDW is een platform, waar Nederlandse overheden mobiliteitsdata inwinnen, combineren en opslaan. Deze data zijn vrij beschikbaar, waardoor op basis van de data nieuwe mobiliteitsdiensten ontwikkeld kunnen worden.
- Caspar de Jonge: is Programmamanager ITS, Smart Mobility, Smart Cities bij DG Mobiliteit van het Ministerie van IenW. Hij houdt zich onder meer bezig met de vraag wat de effecten van nieuwe intelligente technieken (zoals Talking Traffic, In-Car-Informatie en MaaS) op het wegverkeer zijn.
Deze sessie is de tweede in een reeks van vijf over de opkomst van digitale platformen en de rol en positie van de overheid. Deze reeks wordt georganiseerd door het Programma Strategische Verkenningen in samenwerking met de Chief Data Officer van Rijkswaterstaat. De bijeenkomsten zijn toegankelijk voor iedereen: we willen graag mensen in gesprek brengen met diverse ervaringen en verschillende perspectieven op digitale platformen.
Ben je benieuwd hoe digitale platformen jouw werk nu of in de toekomst beïnvloeden? Je kunt je nu ook al aanmelden voor de volgende sessies!