Plaatsing van de tijdelijke Suurhoffbrug in de A15
© Paul van Baardwijk i.o.v. Rijkswaterstaat

Nieuwsbrief renovatie en nieuwbouw Suurhoffbrug (A15)

In deze nieuwsbrief vindt u meer informatie over de renovatie en nieuwbouw van de Suurhoffbrug (A15). De Suurhoffbrug (1974) is één van de 13 bruggen in Zuid-Holland die aangepakt worden. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. Door renovatie of vervanging zorgen we ervoor dat het verkeer vlot en veilig doorstroomt. Ook in de toekomst.

Hulpconstructies succesvol geplaatst

Op de Hollandia-werf in Krimpen aan den IJssel zijn alle secties van de nieuwe, tijdelijke Suurhoffbrug aan elkaar gemonteerd. De brug meet nu maar liefst 200 meter. Inmiddels zijn ook de laatste 2 hulpconstructies op de deksecties geplaatst en vastgelast (zie foto). Deze pilaren dienen als tijdelijke ondersteuning voor de boogdelen van de brug. Zodra de brug nabij Oostvoorne op z'n plek ligt, halen we de hulpconstructies er weer af.

Steunpilaren op deksecties tijdelijke Suurhoffbrug
© Danny Cornelissen

Transport Suurhoffbrug is megaklus

Dit voorjaar transporteren we de tijdelijke Suurhoffbrug van de werf in Krimpen aan den IJssel naar de Maasvlakte, dwars door Rotterdam. Een operatie die tot de verbeelding spreekt, want er zijn 7 bruggen en 1 kering te passeren. Omgevingsadviseur Mario Mutsaers geeft een inkijkje in de voorbereiding. 'De Suurhoffbrug komt op 2 drijvende platforms te staan, die met elkaar verbonden zijn. Voor en achter ligt een sleep- en duwboot om de stoet te trekken, duwen en sturen. De lengte van de brug is zo’n 200 m, hij is meer dan 40 m hoog en de totale configuratie heeft een lengte van bijna 250 m.’

Lees meer

Transport tijdelijke Suurhoffbrug van Krimpen a/d IJssel naar Maasvlakte (voorjaar 2021)

Een vitale verbinding voor de Maasvlakte (interview)

Per jaar rijden circa 9 tot 10 miljoen motorvoertuigen over de Suurhoffbrug. Edwin Kotylak van ondernemersvereniging Deltalinqs vertelt waarom deze verbinding zo belangrijk is voor de bedrijven op de Maasvlakte. 'Vanuit alle continenten komen de allergrootste schepen naar Rotterdam. Perfecte condities, zoals de diepste vaarwegen, zorgen ervoor dat er hier zo veel goederen aankomen. Een nadeel van de Maasvlakte is echter dat de vracht die hier Europa binnenkomt, alleen al 40 km over de weg moet afleggen, om voorbij Rotterdam te komen.'

Lees meer

Edwin Kotylak van ondernemersorganisatie Deltalinqs
© Deltalinqs

Staalmeesters aan het werk

De nieuwe, tijdelijke Suurhoffbrug wordt geproduceerd en samengesteld bij Hollandia. Het vakmanschap van de staalbouwers levert prachtige beelden op! In deze film zie je hoe een brugsectie uit de fabriek wordt gerold voor transport naar de voorbouwlocatie.

Bekijk de film (YouTube)

Film A15 Suurhoffbrug: Staalmeesters aan het werk

Waarom een tijdelijke Suurhoffbrug?

Waarom komt er een tijdelijke brug naast de bestaande Suurhoffbrug? In deze korte film leer je meer over nut en noodzaak van de tijdelijke brug, en over de aanpak van Rijkswaterstaat.

Bekijk de film (YouTube)

Film A15 Suurhoffbrug: toegangspoort tot de Maasvlakte

Colofon

Meer weten?

Kijk op: rijkswaterstaat.nl/suurhoffbrug
U kunt (ook) gratis bellen met onze landelijke informatielijn: 0800-8002
(weekdagen: 07.00 uur - 20.00 uur. Zon- en feestdagen: 10.00 uur - 18.30 uur)