Spijkernisserbrug

Nieuwsbrief Spijkenisserbrug

Rijkswaterstaat renoveert in 2024 en 2025 de Spijkenisserbrug. In deze nieuwsbrief leest u meer over deze werkzaamheden en de actuele ontwikkelingen. Of ga naar de projectpagina voor meer informatie. 

Nieuw asfalt voor de Spijkenisserbrug: we zijn gestart!

Schrapen, schrapen, schrapen: na voorbereidende werkzaamheden in het weekend, zijn de asfaltwerkzaamheden op de Spijkenisserbrug afgelopen maandag volop van start gegaan. De klus begon met het rippen van het oude asfalt op een van de hefdelen. Dat gebeurde met een speciaal hiervoor geschikte schraapmachine. 

Later in de week volgde de opbouw van een tent. Deze tent zorgt ervoor dat we onder geconditioneerde omstandigheden het nieuwe asfalt kunnen aanbrengen. Zo kunnen we ook bij bijvoorbeeld regen blijven doorwerken. 

Op vrijdag nam ook de pers een kijkje op de brug. Zij konden het werk van dichtbij zien en zich laten informeren over de laatste stand van zaken.

We werken deze weken zoveel mogelijk 24 uur per dag door, om de klus in 4 weken te klaren. Op sommige momenten doen we dat bewust niet. Zo wordt het schraapwerk alleen doordeweeks tussen 07.00 en 22.00 uur uitgevoerd, vanwege de geluidshinder.
 

Werkzaamheden aan de Spijkenisserbrug
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Duwtje in de rug om fiets of ov te pakken

Hoe kan ik de file vermijden? Nu je de Spijkenisserbrug tot half mei niet met de auto over kunt, is deze vraag voor veel Spijkenissers nóg relevanter geworden. Met verschillende acties prikkelen Rijkswaterstaat en Zuid-Holland Bereikbaar automobilisten om anders te reizen, ook als de brug straks weer open is. 

Lees meer

Mobiliteitsmaatregelen
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Onderzoek naar extra maatregelen bij calamiteiten

Rijkswaterstaat onderzoekt momenteel, samen met hulpdiensten, betrokken gemeenten en het Havenbedrijf, welke extra maatregelen nodig zijn om sneller en beter te handelen in geval van calamiteiten. Het gaat dan vooral om het aanscherpen van de processen tussen de betrokken partijen. Aanleiding is een incident in de Botlektunnel, dinsdagmiddag, waardoor de tunnel tijdelijk moest worden afgesloten. De vertraging op de omleidingsroute – de Botlekbrug – liep daarbij op tot meer dan een uur. 

Ander reisgedrag
Buiten dit incident lijkt de drukte op de omleidingsroute vooralsnog mee te vallen. ‘We zien dat mensen hun reisgedrag waar mogelijk aanpassen’, vertelt omgevingsmanager Thora van Eijck. ‘Daardoor is het over het algemeen wat minder druk dan verwacht en dat is uiteraard positief.’

Vooral drukker rond Baljuwplein
In de ochtendspits is het vooral drukker op de wegen naar het Baljuwplein in Spijkenisse. Hier komt verkeer uit twee richtingen samen om vervolgens naar de Hartelbrug te rijden. In de avondspits geldt dat juist voor het gedeelte tussen de Hartelbrug en het Baljuwplein. ‘Iedere ochtend zitten we met alle betrokken partijen om de tafel voor een evaluatiemoment. Daar bespreken we steeds de laatste cijfers. En kijken we waar we kunnen bijsturen, bijvoorbeeld door de groentijden bij de verkeerslichten aan te passen. Zo kunnen we de doorstroming de komende weken verder verbeteren.’
 

Thora
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Hulpvoertuigen op fietspad Hartelbrug

Inmiddels zijn de werkzaamheden aan de Spijkenisserbrug in volle gang. Rijdt u met de fiets of scooter over de Hartelbrug? Let dan op hulpvoertuigen, zoals ambulances en politieauto’s. Bij drukte kunnen zij namelijk gebruikmaken van het fietspad, zodat zij tijdig op de bestemming aankomen. 

In de week voordat de werkzaamheden aan de Spijkenisserbrug begonnen, zijn een aantal proefritten gemaakt. Zo reed de brandweer over de bypass heen. Deze testritjes verliepen goed. Alleen de trotters, de borden die (brom)fietsers waarschuwen voor de hulpdiensten op het fietspad, zijn iets verder van de weg gezet. Op deze manier hebben de hulpdiensten meer ruimte en beter zicht.

Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland zorgen er samen voor dat de hulpdiensten veilig over het fietspad kunnen. De bestuurders van de hulpvoertuigen rijden niet te hard. En er zijn verkeersregelaars op drie plekken bij de brug die helpen om de oversteek goed te laten verlopen.

Hulpdiensten
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Reminder: (land)bouwverkeer in colonne over de Botlekbrug

Door de stremming van de Spijkenisserbrug is er voor het (land)bouwverkeer geen mogelijkheid meer om zelfstandig de Oude Maas te kruisen. Daarom verzorgt Rijkswaterstaat op werkdagen drie keer per dag, buiten de spits, een colonne vanuit Spijkenisse via de Hartelbrug en Botlekbrug richting Rotterdam en vice versa. Hiermee kan (land)bouwverkeer toch de oversteek maken. De colonne wordt begeleid door verkeersregelaars en begeleidende voertuigen. Hierbij gaat het vooral om trekkers met gekoppelde werktuigen. Voor voertuigen geldt een maximale hoogte van 4 meter en een maximale breedte van 3 meter.

Botlekbrug
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Smaakvolle actie voor fietsers

Hoewel het een stormachtige dag was maandag, was het wel een dag met een feestelijk randje: bij de Spijkenisserbrug stonden teams van Zuid-Holland Bereikbaar klaar om alle fietsers, die deze dag over de brug fietsten, te bedanken met een waardebon voor een lekkernij. In de middag was er ook een fietsenmaker aanwezig voor een gratis fiets-check. 

Actie ZHB
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Druk koningsdagweekend: veel onderhoud aan de weg!

We werken komend koningsdagweekend van 26 tot 29 april niet alleen aan de Spijkenisserbrug maar ook aan een aantal andere wegen in Zuid-Holland zoals de A13 tussen Delft-Zuid en Kleinpolderplein, de A16 van Terbregseplein tot afrit 26 bij Kralingen en de A27 richting Utrecht tussen Knooppunt Hooipolder en Gorinchem.

Voor je op pad gaat kun je het beste even de actuele verkeersinformatie checken via Rijkswaterstaat Verkeersinformatie of www.zuidhollandbereikbaar.nl. Bellen kan ook met onze gratis infolijn: 0800-8002.

A16-Hoofdweg
Beeld: ©Rijkswaterstaat