In gesprek met omgevingsmanager Philip Schellens
Op 29 januari vond de eerste inloopavond plaats waar omwonenden en geïnteresseerden vragen konden stellen over het project. Omgevingsmanager Philip Schellens sprak hier met veel betrokken omwonenden. Hij is de komende jaren hét aanspreekpunt voor de omgeving op het project. In onderstaand interview leert u Philip wat beter kennen en gaat hij in op de meest gestelde vragen.
Goed luisteren
‘Als omgevingsmanager houd ik me vooral bezig met het goed luisteren naar de wensen en belangen van alle partijen, van bedrijven tot omwonenden. Het is vaak een uitdaging om een goede balans te vinden tussen alle verschillende belangen. Mijn streven is dat elke betrokken partij of individu aan het eind van de rit zegt op het juiste moment betrokken te zijn geraakt. Dat er in ieder geval goed geluisterd is. En dat op een duidelijke en menselijke manier aan de behoefte naar informatie is voldaan. Ik ben de schakel tussen Rijk en omgeving. Daarom wil ik zo helder mogelijk uitleggen wat organisaties of aanwonenden kunnen verwachten van de Rijksoverheid. Alleen zo komen we tot een prettige samenwerking.’
Lopende werkzaamheden
‘Dit jaar is gereserveerd voor ontwerp en studies naar effecten. Wat is het effect van twee extra rijstroken op onder andere de verkeersveiligheid, het geluid, de natuur en de luchtkwaliteit. Met de uitslag van dit onderzoek kunnen we bepalen hoe de rijstroken het beste in de omgeving kunnen worden ingepast.’
De volgende stappen
‘De verwachting is dat na de zomer de meeste onderzoeken zijn afgerond. Daarna kunnen we het plan van de weg en de omgeving ervan afmaken. Dan kunnen we ook meer vertellen over bijvoorbeeld de geluidswallen, de precieze plaats van de rijbanen en de aansluitingen. We schrijven dat allemaal op in het ontwerptracébesluit en dan start de formele inspraakronde. In deze zogenaamde ‘zienswijzenperiode’ kunnen belangstellenden hierop reageren. De mensen kunnen dan ook weer een informatieavond verwachten waarop wij het uitgewerkte plan tonen en bespreken.'
Specifiek deel van de N50
'Mensen vragen wel eens, waarom wordt juist dit gedeelte van de N50 aangepakt? De urgentie zit voornamelijk in het deel tussen Kampen en Kampen Zuid. Hier hebben we nu opdracht voor. Maar met het aanpakken van dit deel wordt ook de doorstroming op aansluitende wegen verbeterd’, aldus Philip.