Wat valt er te vertellen over de geluidsproductie, na aanleg van de nieuwe weg? Is de nieuwe weg stiller? Hoe zit het bij het station Kampen Zuid?
Als geluidmaatregel wordt op over het hele traject tussen Kampen en Kampen Zuid dubbellaags zeer open asfaltbeton (2-ZOAB) voorgesteld. Dit stillere type asfalt levert na de aanpassing van de weg meer geluidreductie op t.o.v. de huidige situatie. Bij het publiceren van het Ontwerp Tracébesluit kunt u op gedetailleerd niveau zien wat de effecten zijn van het nieuwe ontwerp van de wegverbreding. Aan de westkant van de N50 (tussen de N50 en de Zwartendijk) komen geen geluidsmaatregelen in de vorm van wallen.
Er komt een nieuwe geluidswal in plaats van huidige voorbelastingswal tussen Cellesbroekweg en afslag Kampen van 4 tot 5 meter hoog; de bestaande geluidswal ten zuiden van de Cellesbroekweg blijft zoals die nu is. Samen met het stillere asfalt is dit voldoende om geluidshinder binnen de normen (de geluidsproductieplafonds) te houden. Extra maatregelen, zoals een geluidsscherm bovenop de geluidswal, nemen we niet: die zijn niet nodig en we hebben daarvoor geen budget.
Nabij het Stationskwartier wil gemeente Kampen een wal aanleggen en hiervoor is de gemeente in overleg met Rijkswaterstaat voor een vergunningsaanvraag. De wal staat straks niet in het Ontwerp Tracébesluit als geluidsmaatregel, maar is wel in het geluidsonderzoek meegenomen. De hoogte van de nieuwe wal wordt ca. 7 meter.
Ook de afslag naar de N307 zit in de modellen waarmee het geluid is berekend. Hier wordt ook het extra stille asfalt (2-ZOAB) aangebracht. Daarnaast komt daar een nieuwe geluidswal in de berm.
Met de voorgenomen geluidsmaatregelen wordt geluidhinder door de N50 ook in de toekomst voldoende tegengegaan. We blijven binnen de zogenaamde geluidsproductieplafonds, ook als het verkeer volgens verwachting tot 2033 toeneemt. Intussen houden we jaarlijks in de gaten of het nog voldoet en zo niet, dan nemen we extra maatregelen.
De exacte locaties en hoogtes van de geluidsmaatregelen staan straks beschreven in het Ontwerp Tracébesluit.