Bovenaanzicht van de Galecopperbrug bij Utrecht.
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Nieuwsbrief onderhoud A12 Galecopperbrug

In deze nieuwsbrief informeren we u over de gewijzigde planning van de werkzaamheden. Ook geven we een kijkje achter de (zicht)schermen op de Galecopperbrug en kijkt u mee op OBS Tuindorp in Utrecht, waar leerlingen aan het scholenproject hebben meegedaan. 

Groot onderhoud Galecopperbrug loopt vertraging op

Het groot onderhoud aan de A12 Galecopperbrug richting Arnhem gaat langer duren dan eerder gepland. Weggebruikers moeten rekening houden met uitloop van de werkzaamheden tot begin 2025. Tot die tijd blijven de rijstroken richting Arnhem versmald en geldt er een maximumsnelheid van 70 km/h. Ook oprit Nieuwegein (16) blijft afgesloten voor het verkeer.

Waarom lopen de werkzaamheden uit?

In januari 2023 zijn de geplande afsluitingen van de A12 Galecopperbrug richting Arnhem niet doorgegaan. Tijdens deze afsluitingen zou een nieuwe stalen constructie (het zadel) op de westelijke toren van de brug worden geplaatst. Bij een controle is echter gebleken dat het zadel op een aantal punten niet voldeed aan de gestelde kwaliteitseisen. De kwaliteit van de lasverbindingen was bijvoorbeeld niet voldoende.

Het zadel is een zeer belangrijk onderdeel van de draagconstructie. Nadat het zadel is geplaatst en de nieuwe kabels zijn aangebracht, kan het zadel niet meer verwijderd of aangepast worden. Na uitgebreid onderzoek is gezamenlijk besloten om het zadel niet te herstellen. Er wordt daarom een nieuw zadel gemaakt.

Nieuwe planning

In totaal worden er 2 zadels geplaatst: 1 op de westelijke toren en 1 op de oostelijke. We verwachten dat we de nieuwe zadels uiterlijk begin 2024 kunnen plaatsen. Het onderhoud loopt hiermee in totaal circa 12 maanden uit, tot begin 2025. We onderzoeken hoe we de uitloop van het project kunnen minimaliseren. Dat doen we bijvoorbeeld door werkzaamheden – waar mogelijk – te combineren. Zodra de nieuwe planning bekend is vindt u deze op www.galecopperbrug.nl/planningenhinder.

Rijkswaterstaat gaat komende periode door met de voorbereidende werkzaamheden. Deze zullen minder intensief zijn dan in de voorgaande periode. In de tussentijd kan het verkeer veilig over de Galecopperbrug blijven rijden.

Bovenaanzicht van de werkzaamheden aan de Galecopperbrug, gezien vanuit westelijke richting.
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Groep 8 vervangt zelf de stalen kabels van de brug

Groot onderhoud uitvoeren aan de één-na-drukste brug van Nederland kinderspel? Daar leek het bij OBS Tuindorp in Utrecht wel op. Ruim 20 in kleurrijke veiligheidshesjes gestoken leerlingen stortten zich namelijk vol overgave op een schaalmodel van de Galecopperbrug van Rijkswaterstaat. Hun gezamenlijke missie: het vervangen van de stalen kabels die de brug dragen. En daar komt meer bij kijken dan je denkt.

Lees en kijk verder

Leerlingen van groep 8 van OBS Tuindorp vervangen de stalen kabels van een schaalmodel van de Galecopperbrug.
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Monteur Marco werkt 35 meter boven het wegdek

De werkplek van Marco Buiten, monteur bij CT de Boer, bevindt zich regelmatig op grote hoogte. Hij werkt in de smalle hoge toren, zo’n 35 meter boven het wegdek van de Galecopperbrug. Hoe voelt dat, en wat doet hij daar precies? ‘Je moet geen hoogtevrees hebben’, verzekert hij.

Lees verder

Marco Buiten aan het werk bovenin de hoge toren van de Galecopperbrug.
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Kijkje achter de zichtschermen

Terwijl weggebruikers over de Galecopperbrug reden, is er afgelopen halfjaar achter de schermen hard gewerkt. Letterlijk, want speciale zichtschermen zorgen ervoor dat je achter het stuur niet wordt afgeleid. Maar wat is er eigenlijk allemaal gebeurd achter die schermen? We liepen een dag mee en legden vast wat er allemaal komt kijken bij de werkzaamheden aan de Galecopperbrug.

Kijk mee

Opbouw van de steiger rondom de oostelijke pyloon van de Galecopperbrug, genomen vanaf het werkeiland.
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Veilig langs de werkzaamheden varen

Naast het wegverkeer merkt ook de scheepvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal zo nu en dan dat er aan de Galecopperbrug wordt gewerkt. Zo is bij het plaatsen van de nieuwe ankers scheepvaartbegeleiding ingezet. Hoe dat in zijn werk gaat? Casper van der Giessen, scheepvaartbegeleider bij Blue Amigo, neemt ons mee het water op.

Lees verder

Luchtfoto van het Amsterdam-Rijnkanaal nabij de Galecopperbrug, met zicht op vaarwegbegeleiding.
Beeld: ©Rijkswaterstaat

7 cijfers over de nieuwe ankerblokken

  • De Galecopperbrug krijgt 8 nieuwe ankerblokken: 4 voor de oostelijke hoge toren en 4 voor de westelijke.
  • In elk ankerblok zitten 2 buizen. Daar lopen straks de stalen kabels doorheen die het brugdek dragen. De kabels worden aan de achterkant van het blok verankerd, vandaar de naam.
  • Een ankerblok bestaat uit 3 delen: 1 groot middenblok en 2 kleinere zijplaten.
  • Ze wegen zo’n 6.200 kg per stuk. En dan tellen we de 2 zijplaten van elk 1.000 kg nog niet eens mee!
  • Een volledig ankerblok is 4,6 m breed en 2 m hoog.
  • Het duurt 1 dag om het middelste deel van het ankerblok in de brug te hijsen.  
  • Om het hele blok te plaatsen, inclusief de 2 zijplaten, zijn ongeveer 4 maanden nodig. De zijplaten worden namelijk precies op maat gemaakt.
Infographic met informatie over de positie van het ankerblok, wegdek en buizen.
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Colofon

Dit is een uitgave van Rijkswaterstaat.

Heeft u vragen?

Bel gratis met onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Dit nummer is bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur, en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 18.30 uur. U kunt uw vraag ook stellen via het contactformulier.

Aanmelden nieuwsbrief

Kent u mensen die deze nieuwsbrief ook willen ontvangen? Aanmelden kan via Nieuwsbrieven Rijkswaterstaat.