Bovenaanzicht van de Galecopperbrug bij Utrecht.
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Nieuwsbrief onderhoud A12 Galecopperbrug

In deze nieuwsbrief staan we stil bij de actuele situatie op de Galecopperbrug. We lopen een dag mee met weginspecteur Jeroen en zoomen in op het werkeiland. Ook nemen we een duik in de geschiedenis met bijzondere foto’s uit de oude doos.

Het groot onderhoud duurt langer dan eerder gepland, omdat er een nieuwe stalen constructie (zadel) voor de westelijke hoge toren moet worden gemaakt. Op dit moment is de planning van de werkzaamheden nog niet bekend. In de volgende nieuwsbrief verwachten we de nieuwe planning te kunnen delen.

Weinig werk op de brug, maar wel versmalde rijstroken: hoe zit dat?

De rijstroken op de Galecopperbrug blijven de komende periode versmald – ook nu de werkzaamheden vertraging hebben en er tijdelijk minder activiteit op de brug is. Waarom hebben we ervoor gekozen het werkeiland niet af te bouwen? Dat was een ingewikkelde puzzel. Want hoe zit het bijvoorbeeld met de verkeersveiligheid en hinder op de weg? Omgevingsmanager Rudy Klunder van Rijkswaterstaat neemt ons mee in dit proces. ‘Steigers afbreken, asfalt herstellen, geleiderails terugplaatsen… het af- en opbouwen van het werkeiland kost heel veel tijd.’

Lees verder

Werkeiland Galecopperbrug

Weginspecteur Jeroen: ‘Veilig naar huis? De brug is een cruciaal punt’

Voor weginspecteur Jeroen Meurs van Rijkswaterstaat is zijn werkplek altijd dichtbij. Vanuit zijn knalgele pick-uptruck zorgt hij voor veiligheid en doorstroming op de rijkswegen rondom Utrecht en dus ook op de Galecopperbrug. Soms rijdt hij er wel vijftien keer per dag overheen. Met de werkzaamheden is het namelijk opletten geblazen voor de weggebruiker. We spreken Jeroen over de verkeerssituatie op de brug. Ook vertelt hij wat hij doet als er een vrachtwagen met klapband strandt én geeft hij tips bij pech onderweg.

Lees verder

Weginspecteur Jeroen

Geschiedenis in beeld: de geboorte van de Galecopperbrug

De eerste Galecopperbrug stamt uit 1936. In de jaren zestig wordt duidelijk dat deze Galecopperbrug – een vaste boogbrug met vier rijstroken en een fietspad – het sterk toenemende verkeer niet mee aan kan. Men besluit om maar liefst twee nieuwe bruggen te bouwen. Een tweeling. Het ontwerp van de tuibruggen, met hun ranke torens en stalen draagkabels, is voor die tijd uniek. De bouw gaat in 1970 van start en is uitgebreid vastgelegd op beeld. Wij verzamelden de hoogtepunten.

Kijk mee

Geschiedenis Galecopperbrug

Colofon

Dit is een uitgave van Rijkswaterstaat.

Heeft u vragen?

Bel gratis met onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Dit nummer is bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur, en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 18.30 uur. U kunt uw vraag ook stellen via het contactformulier.

Aanmelden nieuwsbrief

Kent u mensen die deze nieuwsbrief ook willen ontvangen? Aanmelden kan via Nieuwsbrieven Rijkswaterstaat.