Beeld: ©Rijkswaterstaat

Bereikbaar Ameland

Door natuurlijke processen slibt de vaargeul tussen Ameland en Holwert dicht. Voor iedere passagier die naar Ameland reist, baggeren we 3 aanhangwagens vol zand en slib. Dit intensieve baggeren verstoort de natuur en is erg duur. Ook heeft de veerboot regelmatig vertraging. We verwachten dat het dichtslibben van de vaargeul doorgaat. Daarom doen we onderzoek naar een betrouwbare en duurzame oplossing voor de bereikbaarheid van Ameland na 2030. Via deze nieuwsbrief houden we u op de hoogte van het onderzoek.

Ameland, natuurlijk verbonden

Kom naar de informatiebijeenkomst!

Rijkswaterstaat nodigt u graag uit voor een informatiebijeenkomst over het Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030. We organiseren twee bijeenkomsten: één op Ameland en één aan de vaste wal. Meld u aan voor één van de twee bijeenkomsten via onze website.

Ameland

Dinsdag 4 juli 2023 vanaf 19:30 uur
Ontmoetingscentrum “Ons Hol”, Oranjeweg 30 in Hollum

Vaste wal

Woensdag 5 juli 2023 vanaf 19:30 uur
WoonZorgCentrum Foswert, Foswerterstrjitte 71 in Ferwert

Inhoud informatiebijeenkomst

  • Presentatie resultaten onderzoek
  • Gesprek over de oplossingen voor de toekomst
  • Beantwoording van uw vragen
Beeld: ©Rijkswaterstaat

Zes oplossingen beoordeeld

Voor de bereikbaarheid van Ameland op de lange termijn zijn nog zes oplossingen over: drie bij Holwert en drie bij Ferwert. Deze zes oplossingen zijn uitgewerkt in een schetsontwerp. Een schetsontwerp is een ontwerp op hoofdlijnen.

In de afgelopen maanden deden we onderzoek naar de oplossingen aan de hand van vier thema’s:

  1. Morfologie

  2. Natuur

  3. Verkeer en vervoer

  4. Ruimtegebruik

Zo werd uitgerekend hoeveel we in de toekomst moeten baggeren om de vaargeul op breedte en diepte te houden, zowel voor de vaarroute tussen Holwert en Nes als tussen Ferwert en Nes. En brachten we in beeld wat voor invloed het baggeren heeft op de natuur. Bijvoorbeeld voor de bodem van de Waddenzee en de vertroebeling van het water. Ook werd onderzocht of er voldoende auto’s, personen en vracht kunnen worden overzet.

Naast deze vier onderzoeken, werd op basis van de schetsontwerpen berekend hoeveel bouwmaterialen er nodig zijn om een veerdam te bouwen en hoelang de bouw duurt. Tot slot brachten we in beeld wat het kost om een oplossing aan te leggen en te onderhouden.

Met deze informatie geven we de zes oplossingen een beoordeling, ofwel een score. Deze beoordeling is de basis van het advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Met het advies ronden we het vervolgonderzoek af. Op basis van het advies kan de minister van Infrastructuur en Waterstaat in het najaar van 2023 een besluit nemen over het vervolg.

Beeld: ©Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat in gesprek met...

De afgelopen maanden is Rijkswaterstaat met betrokkenen in gesprek geweest over het vervolgonderzoek.

Jongeren

Zo vinden we het belangrijk om te weten hoe jongeren tegen de bereikbaarheid van Ameland aankijken. Zij zijn immers de toekomst van het eiland! We gingen in gesprek met klas twee en drie van de Burgemeester Waldaschool in Nes. Aan de hand van het spel ‘Future Ferry’ stelden leerlingen de veerverbinding van de toekomst samen. Eén van de uitkomsten: een snellere overtocht stond hoog op het verlanglijstje.

Belangenorganisaties

Ook spraken we met belangenorganisaties van zowel het eiland als de vaste wal. Bijvoorbeeld met de dorpsbelangen, ondernemers en natuurorganisaties. Uit deze gesprekken kwam nadrukkelijk naar voren dat er snel een structurele oplossing moet komen, die recht doet aan verschillende belangen.

Inwoners

En we gingen in gesprek met inwoners en andere belangstellenden tijdens inloopspreekuren in Nes, Ferwert en Holwert. We bespraken wat de oplossingen betekenen voor de leefbaarheid op het eiland én aan de vaste wal.

Beeld: ©Rijkswaterstaat

Over het Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030

De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft Rijkswaterstaat opdracht gegeven om twee oplossingsrichtingen voor de bereikbaarheid van Ameland te onderzoeken:

Het verbeteren van het bestaande vervoerssysteem

We kijken bijvoorbeeld naar het aanpassen van de afmetingen van de vaargeul, het varen van een andere dienstregeling en het varen met andere schepen.

Het verplaatsen van de haven van Holwert naar Ferwert

We doen onderzoek naar het verplaatsen van de haven van Holwert naar Ferwert. Ter hoogte van Ferwert zijn de geulen van nature breder en dieper. Dit kan een meer betrouwbare dienstregeling opleveren. Maar ook minder baggeren.

Dit doen we samen met de omgeving: gemeente Ameland, gemeente Noardeast-Fryslân, Wetterskip Fryslân, provincie Fryslân, inwoners, belangenorganisaties en experts.

Kijk voor meer informatie over het vervolgonderzoek op onze website.

Beeld: ©Rijkswaterstaat

Bereikbaarheid Ameland in het nieuws

Het Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030 richt zich op een oplossing voor de bereikbaarheid op de lange termijn. Ook nu is de bereikbaarheid van Ameland in het nieuws:

Lees meer over de renovatie van de veerdam Holwert op onze website en volg het project via de BouwApp.

Beeld: ©Rijkswaterstaat