Voor de bereikbaarheid van Ameland op de lange termijn zijn nog zes oplossingen over: drie bij Holwert en drie bij Ferwert. Deze zes oplossingen zijn uitgewerkt in een schetsontwerp. Een schetsontwerp is een ontwerp op hoofdlijnen.
In de afgelopen maanden deden we onderzoek naar de oplossingen aan de hand van vier thema’s:
-
Morfologie
-
Natuur
-
Verkeer en vervoer
-
Ruimtegebruik
Zo werd uitgerekend hoeveel we in de toekomst moeten baggeren om de vaargeul op breedte en diepte te houden, zowel voor de vaarroute tussen Holwert en Nes als tussen Ferwert en Nes. En brachten we in beeld wat voor invloed het baggeren heeft op de natuur. Bijvoorbeeld voor de bodem van de Waddenzee en de vertroebeling van het water. Ook werd onderzocht of er voldoende auto’s, personen en vracht kunnen worden overzet.
Naast deze vier onderzoeken, werd op basis van de schetsontwerpen berekend hoeveel bouwmaterialen er nodig zijn om een veerdam te bouwen en hoelang de bouw duurt. Tot slot brachten we in beeld wat het kost om een oplossing aan te leggen en te onderhouden.
Met deze informatie geven we de zes oplossingen een beoordeling, ofwel een score. Deze beoordeling is de basis van het advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Met het advies ronden we het vervolgonderzoek af. Op basis van het advies kan de minister van Infrastructuur en Waterstaat in het najaar van 2023 een besluit nemen over het vervolg.