Beeld: ©Rijkswaterstaat

Bereikbaar Ameland

Door natuurlijke processen slibt de vaargeul tussen Ameland en Holwert dicht. Voor iedere passagier die naar Ameland reist, baggeren we per jaar 3 aanhangwagens vol zand en slib. Dit intensieve baggeren verstoort de natuur en is erg duur. De verwachting is dat het dichtslibben van de vaargeul doorgaat. Ook kampte de veerboot regelmatig met vertraging. Daarom doen we onderzoek naar een betrouwbare en duurzame oplossing voor de bereikbaarheid van Ameland na 2030. Via deze nieuwsbrief houden we u op de hoogte van het onderzoek.

Ameland, natuurlijk verbonden

Vervolgonderzoek klaar!

Rijkswaterstaat heeft in oktober 2023 het Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030 afgerond. De opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan Rijkswaterstaat is klaar. De onderzoeken die zijn uitgevoerd binnen het project zijn voltooid. De uitkomsten hebben we samengevat in de projectnota. De projectnota en de andere onderzoeken zijn openbaar. U vindt ze op het Rijkswaterstaat Publicatie Platform door te zoeken op ‘Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030’.

Beeld: ©Rijkswaterstaat

Hoe nu verder?

Op basis van de uitkomsten van het vervolgonderzoek heeft Rijkswaterstaat een advies gegeven aan het ministerie van IenW. Ook de gemeenten Ameland en Noardeast-Fryslân, het Wetterskip Fryslân en de provincie Fryslân hebben gezamenlijk een advies uitgebracht. Daarnaast schreven 4 natuurorganisaties samen een brief aan de minister van IenW. Op basis van de resultaten van het vervolgonderzoek en de verschillende adviezen kan de minister een besluit nemen over het vervolg. Het streven is dat dit besluit in december 2023 wordt genomen.

Wat is het advies?

In het vervolgonderzoek zijn 6 alternatieven ontwikkeld: 3 alternatieven bij Holwert en 3 alternatieven bij Ferwert. Een overzicht van de 6 alternatieven vindt u op onze website.

Uit het vervolgonderzoek blijkt dat een nieuwe veerdam bij Ferwert het probleem het beste oplost. We verwachten dat we dan minder hoeven te baggeren en dat de veerboot makkelijker kan varen. Het is echter de vraag of de vergunning voor een nieuwe veerdam bij Ferwert kan worden verkregen. Naar deze vraag moet onderzoek worden gedaan. Rijkswaterstaat adviseert daarom in het vervolg naast alternatieven bij Ferwert ook alternatieven bij Holwert verder te onderzoeken.

MIRT-verkenning

We adviseren om dit onderzoek aan te merken als een verkenning binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). In het MIRT zijn projecten opgenomen waarin wordt gewerkt aan de ruimtelijke inrichting van Nederland. Samen met de omgeving kan in de verkenning de stap worden gezet naar één oplossing. Deze oplossing noemen we het voorkeursalternatief.

Gemeenteraden geïnformeerd over vervolgonderzoek

Op 28 augustus (Ameland) en 14 september (Noardeast-Fryslân) informeerden we de gemeenteraden over de uitkomsten van het vervolgonderzoek. Deze bijeenkomsten waren aanvullend op de informatiebijeenkomsten van juli 2023 in Hollum en in Ferwert. Inbreng van de gemeenteraden is meegenomen in het advies van de regio aan de minister. De bijeenkomst voor de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân is opgenomen en kunt u terugkijken via de website van de gemeente.

Beeld: ©Rijkswaterstaat

Brief aan de Tweede Kamer

Naast de gemeenteraden is de Tweede Kamer met een brief geïnformeerd over de uitkomsten van het vervolgonderzoek. De brief leest u op de website van de Tweede Kamer. U vindt hier ook het advies van Rijkswaterstaat, het advies van de regio en de brief van de 4 natuurorganisaties.

Vaargeul Ameland op tv

In het programma ‘De Oertocht’ gaat Omrop Fryslân op zoek naar een duurzame toekomst van het vervoer naar en leven op Ameland en Schiermonnikoog. Tijdens de derde aflevering stond de vaargeul naar Ameland centraal. In aanvulling daarop maakte Omrop Fryslân een extra uitgebreide aflevering over de vaargeul. Ook deze aflevering kijkt u terug via de website van Omrop Fryslân.

Over het Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030

De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft Rijkswaterstaat opdracht gegeven twee oplossingsrichtingen voor de bereikbaarheid van Ameland te onderzoeken:

1. Het verbeteren van het bestaande vervoerssysteem

We kijken bijvoorbeeld naar het aanpassen van de afmetingen van de vaargeul, het varen van een andere dienstregeling en het varen met andere schepen.

2. Het verplaatsen van de haven van Holwert naar Ferwert

We doen onderzoek naar het verplaatsen van de haven van Holwert naar Ferwert. Ter hoogte van Ferwert zijn de geulen van nature breder en dieper. Naar verwachting hoeven we dan minder te baggeren en verbetert de betrouwbaarheid van de veerverbinding.

Dit doen we samen met de omgeving: gemeente Ameland, gemeente Noardeast-Fryslân, Wetterskip Fryslân, provincie Fryslân, inwoners, belangenorganisaties en experts.

Voor meer informatie over het vervolgonderzoek: kijk op onze website.

Beeld: ©Rijkswaterstaat