Nieuwsflits Steunpunt Economische Expertise (SEE)

Dit is een nieuwsflits van het Steunpunt Economische Expertise (SEE). SEE is het loket voor kennisuitwisseling en advies op het terrein van economische evaluatie voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat. Meer informatie over SEE kunt u vinden op onze website: https://www.rwseconomie.nl/.  

In deze nieuwsflits staan de geactualiseerde veiligheidskengetallen centraal.

Geactualiseerde kosten verkeersveiligheid

Via deze nieuwsbrief willen we u graag op de hoogte stellen van de geactualiseerde kosten omtrent verkeersveiligheid. Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar verkeersongevallen in Nederland en naar de maatschappelijke kosten die deze met zich meebrengen.  Het inzicht in deze maatschappelijke kosten wordt, onder andere, gebruikt in maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA), zowel van projecten ter verbetering van de bereikbaarheid als van de verkeersveiligheid. Informatie over de verkeersveiligheidseffecten van maatregelen komt uit verkeersveiligheidsonderzoeken. Er zijn grote hoeveelheden gegevens nodig om alle kosten te kunnen kwantificeren.

Er zijn twee methoden om verkeersveiligheid te kwantificeren. Dit kan middels a) kengetallen voor effecten of b) een verkeerskundig onderzoek waarbij een verkeerskundig bureau uitgebreid onderzoek doet naar veiligheidsaspecten van een weg. De verkeersveiligheidseffecten worden meestal uitgedrukt in het aantal doden, gewonden en/of licht gewonden (ook wel benoemd als uitsluitend materiële schade (UMS) ongevallen). In de MKBA kunnen deze vervolgens worden gewaardeerd met waarderingskengetallen. In de MKBA worden verkeersongevallen gewaardeerd met waarderingskengetallen om de impact van veranderingen in verkeersveiligheid te berekenen en vergelijken tussen alternatieven. Bij de waarderingskengetallen dient rekening gehouden te worden met de trendmatige ontwikkeling.

In de nieuwe waardering van verkeersveiligheid zijn de volgende maatschappelijke kosten meegenomen:

  • Medische kosten
  • Afhandelingskosten
  • Materiële kosten
  • Kosten van productieverlies
  • Immateriële kosten
  • Filekosten

De totale maatschappelijke kosten van verkeersongevallen zijn in 2020 op € 27 miljard geschat waarvan de grootste kostenpost (ongeveer 75%) de immateriële schade betreft. De kosten bestaan zowel uit ‘harde’ economische kosten – zoals medische kosten en schade aan voertuigen – als uit immateriële kosten. Bij immateriële kosten gaat het om verlies van levensjaren en kwaliteit van leven.

Wanneer de verschillende bovenstaande kosten met elkaar worden gecombineerd, en worden verdeeld over de verschillende categorieën en aantallen slachtoffers, worden de onderstaande kosten afgeleid (tabel 1). Als bekend is wat de effecten van een project zijn in termen van afname of toename van aantal doden, gewonden en materiële schade kunnen de waarderingen uit tabel 1 worden gebruikt.

Kosten per slachtoffercategorie (bron: KiM, 2022)
Slachtoffercategorie Kosten per slachtoffercategorie (in mln euro, prijspeil 2020)
Verkeersdoden 6,496
Ernstig verkeersgewonden 0,696
Lichtgewonden 0,051
Overige gewonden 0,005

Voor meer informatie verwijzen we u graag door naar onze website; https://www.rwseconomie.nl

Voor nu nog fijne feestdagen!