Renovatie Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel A29

In deze editie onder andere een update over het testen van de Haringvlietbrug, de eerste van een portretreeks waarin we u kennis laten maken met de mensen achter de renovatie en u leest waarom een goede tunnelverlichting belangrijk is. Verder leest u in deze nieuwsbrief ook wat er allemaal bij komt kijken voordat de werkzaamheden in de tunnel kunnen starten, een afsluiting is namelijk meer dan een paar rode kruizen boven de weg. En uiteraard delen we de planning voor de komende tijd.

Met deze nieuwsbrief houden we u op de hoogte van de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel in de A29. De Haringvlietbrug is weer beschikbaar voor het wegverkeer, maar wordt nog niet bediend voor de hoge scheepvaart. Daarvoor moeten nog testen worden uitgevoerd. De renovatie van de Heinenoordtunnel is ook in 2023 gestart. In de zomer van 2023 hebben we een belangrijke mijlpaal behaald, de bouw van het middentunnelkanaal. De renovatie van de tunnel duurt nog tot eind 2024. Met de renovaties zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat de brug en tunnel ook in de toekomst veilig en beschikbaar blijven.  

Aannemerscombinatie Savera III, bestaande uit Dura Vermeer, SWARCO (voorheen Dynniq) en SPIE, voert de renovatie van de Heinenoordtunnel uit. De renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug wordt uitgevoerd door de combinatie Mobilis Croonwolter&dros.

Reguliere openstelling Haringvlietbrug voor hoge scheepvaart duurt langer, incidentele passages mogelijk

De reguliere openstelling van de Haringvlietbrug voor de hoge scheepvaart duurt langer dan verwacht. De afronding van de renovatie duurt nu i.p.v. tot najaar 2023 tot uiterlijk 29 maart 2024, de start van het recreatieve vaarseizoen. Tot die tijd wordt de brug met extra veiligheidsmaatregelen incidenteel geopend voor de scheepvaart. De eerste draai is aanstaande vrijdag om 12.00 uur, de volgende op woensdag 6 december. Schippers die hiervan gebruik willen maken, kunnen zich via deze link aanmelden. Voor reguliere openstelling mogelijk is, moet er nog een aantal testen worden uitgevoerd, restpunten opgelost en technische informatie vastgelegd. De nautische sector is hier al van op de hoogte gebracht.

Lees meer

De mensen achter de renovatie van de Heinenoordtunnel (A29). Maak kennis met Paul (pijplasser) en Hassan (pijpfitter)

De renovatie van de Heinenoordtunnel is een megaklus waar veel mensen aan meewerken. Mensen van verschillende bedrijven en allemaal met eigen expertises. Wie zijn die mensen en wat is hun rol bij de renovatie? In een reeks portretten stellen we hen voor. In deze nieuwsbrief Paul (pijplasser) en Hassan (pijpfitter) van SPIE. SPIE is onderdeel van de aannemerscombinatie Savera III, verantwoordelijk voor de uitvoering van de renovatie.

Lees meer

Zo belangrijk is verlichting in de Heinenoordtunnel (A29)

Een tijdje had de tunnel bij de tunnelingangen geen lichtroosters. Inmiddels hangen de lichtroosters bij de tunnelingang van de buis naar Bergen op Zoom er weer. En in de tunnel hangt deels al nieuwe ledverlichting. Een goede verlichting en een soepele overgang van het felle buitenlicht naar het minder felle licht in de tunnel is zeer belangrijk voor de veiligheid van de gebruikers. En de nieuwe verlichting in de tunnel is efficiënter in energieverbruik en daarmee dus duurzamer.

Lees meer

Heinenoordtunnel (A29) dicht? Dit komt er allemaal bij kijken

Elke keer als de tunnel dicht moet voor werkzaamheden moeten de wegen rondom de tunnel worden afgesloten. Of het nu voor onderhoud is of voor de renovatie er mag geen verkeer meer door de tunnel als daarin gewerkt wordt. Dat is niet veilig voor de mensen die aan het werk zijn in de tunnel, maar ook niet voor weggebruikers. Voordat de aannemer kan starten met zijn werkzaamheden plaatsen we tientallen gele omleidingsborden, wegafzettingen en digitale informatieborden om het drukke verkeer in de regio in goede banen te leiden. Daar komt heel wat bij kijken.

Lees meer

Werkzaamheden Heinenoordtunnel (A29) in cijfers

De winter mag dan voor de deur staan, wij kijken nog even terug naar de bijzondere werkzaamheden in de zomer. De Heinenoordtunnel was 4 weken dicht en in die periode is er veel gedaan. Onder andere het bouwen van een middentunnelkanaal en ook veel andere werkzaamheden. In de afbeelding enkele getallen van wat we onder andere gedaan hebben in deze zomerperiode. Zo is er onder andere 3 kilometer aan flexigoot aangebracht. Flexigoot is een waterdichte afsluiting tussen het asfalt en het beton van de tunnel. Ook is er 1430 meter aan bitumineuze voegenovergangen aangelegd. Bitumineuze voegovergangen zijn flexibele overgangen tussen de verschillende betonnen elementen van de tunnel. Voor de riolering van de tunnel zijn putten en buizen aangelegd. En er is veel nieuw asfalt aangebracht en daarmee ook 14 kilometer aan nieuwe belijning.

Eerste nieuwe ventilatoren Heinenoordtunnel (A29) hangen

Tijdens de weekendafsluitingen in november zijn onder andere de nieuwe ventilatoren bij de buis richting Bergen op Zoom opgehangen. Bij de tunnelingang aan de noordkant hangen er 6. De ‘oude’ ventilatoren blijven hier nog hangen omdat ze nog blijven functioneren tot aan het einde van de renovatie. Bij de uitgang hingen geen ventilatoren, daar hangen nu 3 ventilatoren. Meer foto’s van de werkzaamheden vind je op onze projectpagina.

Vraag van een lezer: waarom wordt de Heinenoordtunnel lager?

We kregen de vraag waarom de tunnel lager wordt. Het antwoord is: de tunnel wordt niet lager, deze blijft dezelfde hoogte. Wat na de renovatie het verschil is met de huidige situatie, is dat er straks ver voor de tunnel hoogtedetectie is. Vrachtwagens die te hoog zijn voor de tunnel worden voordat ze bij de tunnel zijn gewaarschuwd zodat ze nog een andere route kunnen – en moeten – rijden. Hiermee voorkomen we dat ze de tunnel beschadigen of, erger nog, dat ze vast komen te zitten. Mochten ze na alle waarschuwingen toch doorrijden, dan worden de weg en tunnel afgesloten en de vrachtwagen wordt dan door een weginspecteur van de weg afgeleid. Als de tunnel dicht moet, veroorzaakt dat hinder voor het overige verkeer.

Gemeente Nissewaard: update werkzaamheden Hekelingseweg Spijkenisse

Van 30 oktober tot 5 december werkt de gemeente Nissewaard aan de Hekelingseweg. De weg krijgt een onderhoudsbeurt.

Werkzaamheden 1e fase
De werkzaamheden in deze 1e fase zijn onder andere het onderhoud aan de bovenzijde van de duikerbrug bij de Kreek, het opbreken van de bovenlaag van het asfalt en straatwerk, het aanbrengen van nieuw straatwerk en het afwerken van de bermen en de groenstroken.

Extra werkzaamheden en vertraging
Tijdens de werkzaamheden is de weg tussen de Kreek en de rotonde Westdijk aangetroffen in slechtere staat dan voorzien. Dit zorgt voor extra werk. Het is nodig de gehele wegconstructie te vervangen. Door deze extra werkzaamheden en het slechte weer (onder andere veel regen) kon een gedeelte van de werkzaamheden niet doorgaan volgens planning.  

De beoogde planning om de weg op 1 december weer te kunnen openen wordt opgeschoven. Naar verwachting kan de Hekelingseweg in de loop van dinsdag 5 december weer worden opengesteld voor het verkeer. Meer informatie over de werkzaamheden vind u hier.

Weet wanneer de afsluitingen zijn

De renovatie gaat door in 2024, en dit jaar is de Heinenoordtunnel nog 2 weekenden en nachten dicht:

  • van vrijdag 1 december 22.00 uur tot maandag 4 december 05.00 uur richting Bergen op Zoom;

  • in de nacht van woensdag 6 december op donderdag 7 december van 00.00 uur tot 05.00 uur richting Bergen op Zoom;

  • van donderdag 7 december 22.00 uur tot vrijdag 8 december van 05.00 uur richting Rotterdam;

  • van vrijdag 15 december 22.00 uur tot maandag 18 december 05.00 uur richting Rotterdam.

Afsluitingen kunnen wijzigen, check daarom altijd de actuele planning op rws.nl/renovatieheinenoordtunnel. Hier staan ook de afsluitingen voor de rest van het jaar en de voorlopig geplande afsluitingen voor 2024.

Check voor vertrek de actuele verkeerssituatie via navigatie-apps, rwsverkeersinfo.nl, vanAnaarBeter.nl of www.renovatieheinenoordtunnel.nl.

Informatie in meerdere talen

Voor internationale weggebruikers is er een aparte website: A29roadworks.nl.

Colofon

Heeft u een prangende vraag die niet kan wachten? Dan is er natuurlijk altijd onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Onze collega’s zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 10.00 en 18.30 uur. U kunt ook het contactformulier invullen.

Kent u iemand die ook graag op de hoogte blijft van de renovatie van de Heinenoordtunnel en/of de Haringvlietbrug? Stuur deze nieuwsbrief gerust door. Direct abonneren kan natuurlijk ook.

Meer weten? Kijk op de projectpagina of volg ons via X of Facebook