Renovatie Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel A29

Met deze nieuwsbrief houden we u op de hoogte van de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel in de A29. De Haringvlietbrug is weer beschikbaar op afroep voor de scheepsvaart en voor het wegverkeer. De renovatie van de Heinenoordtunnel duurt nog tot eind 2024. Met de renovaties zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat de brug en tunnel ook in de toekomst veilig en beschikbaar blijven.  

In deze editie blikken we kort terug op de ervaringen met de afsluitingen, vertellen we onder andere over de werkzaamheden dit jaar in de Heinenoordtunnel, waaronder het testen van de nieuwe installaties en systemen. In ‘Maak kennis met…’ Marco, uitvoerder civiel en betonspecialist bij Dura Vermeer en Maaike, projectcoördinator bij Savera III. In deze editie ook meer over de bediening van de Haringvlietbrug voor de hoge scheepsvaart. En uiteraard de planning van de werkzaamheden en wegafsluitingen de komende tijd.

Aannemerscombinatie Savera III, bestaande uit Dura Vermeer, SWARCO (voorheen Dynniq) en SPIE, voert de renovatie van de Heinenoordtunnel uit. De renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug wordt uitgevoerd door de combinatie Mobilis Croonwolter&dros.

Renovatie Heinenoordtunnel: de uitdagende planning van 2024

In 2024 gaat de renovatie door en hebben we veel werkzaamheden gepland. Vorig jaar was de bouw van het middentunnelkanaal een belangrijke mijlpaal. We kunnen hier in werken, terwijl door de tunnel verkeer rijdt. Daar maken we dit jaar dankbaar gebruik van. Dit jaar is de tunnel ook nog een aantal keer dicht, onder andere om de nieuwe installaties en systemen grondig te testen. Irene Schnieders, projectmanager Rijkswaterstaat, blikt terug en kijkt vooruit naar de werkzaamheden in 2024.

Lees meer

Veiligheid voorop: nieuwe systemen Heinenoordtunnel meerdere keren grondig getest

2024 staat bij de Heinenoordtunnel in het teken van testen, testen en nog eens testen. Oude installaties en systemen vervangen we voor nieuwe. Denk hierbij aan de ventilatoren, camera’s, slagbomen en verkeerslichten. Maar we hebben ook nieuwe installaties en systemen ingebouwd. Bijvoorbeeld de vluchtdeuren en vluchtroutebordjes voor de nieuwe vluchtweg in het middentunnelkanaal. Voordat ze officieel in gebruik genomen worden, moeten we uitvoerig testen of alles werkt en samenwerkt. Remco La Rivière, adviseur Verificatie en Validatie bij Rijkswaterstaat, vertelt wat we allemaal testen, waarom we dit doen en wat daarbij komt kijken.

Lees meer

Haringvlietbrug: dagelijkse bediening op aanvraag

De Haringvlietbrug wordt op aanvraag weer dagelijks bediend voor de hoge scheepvaart. Van maandag tot en met vrijdag draait de brug tussen 10.00 en 15.00 uur, op zaterdag en zondag tussen 09.00 en 16.00 uur, steeds op de hele uren. Het wegverkeer op de snelweg A29 moet rekening houden met extra reistijd vanwege de bediening van de brug. De Haringvlietbrug is in 2023 gerenoveerd en kan weer veilig worden bediend. Er zijn nog wat kleine werkzaamheden en ook de verlichting op de brug moet worden aangepast. Hierdoor draait de brug vooralsnog alleen overdag – als het licht is.

Lees meer

Afsluitingen Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug: extra reistijd bleef beperkt tot gemiddeld 1 uur – ook dankzij weggebruikers

Een tunnel en een brug renoveren met zo min mogelijk hinder voor de omgeving is en was de grote uitdaging voor de projectteams van de renovaties van de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug. En net zo belangrijk, maximale veiligheid voor de weggebruikers en de mensen die de werkzaamheden uitvoeren. Natuurlijk was er hinder van de renovaties en voor sommigen was die zelfs fors. Maar mede dankzij het aanpassen van het reisgedrag was de extra reistijd gemiddeld 1 uur extra. Diana Wonnink en Daisy Hofmans, omgevingsmanagers van respectievelijk de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel, bespreken de belangrijkste resultaten.

Lees meer

De mensen achter de renovatie van de Heinenoordtunnel (A29). Maak kennis met Marco

De renovatie van de Heinenoordtunnel is een megaklus waar veel mensen aan meewerken. Mensen van verschillende bedrijven en allemaal met eigen expertises. Wie zijn die mensen en wat is hun rol bij de renovatie? In een reeks portretten stellen we hen voor. In deze nieuwsbrief Marco, uitvoerder civiel/betonboorden en -zager bij Dura Vermeer. Dura Vermeer is onderdeel van de aannemerscombinatie Savera III, verantwoordelijk voor de uitvoering van de renovatie.

Lees meer

De mensen achter de renovatie van de Heinenoordtunnel (A29). Maak kennis met Maaike

De renovatie van de Heinenoordtunnel is een megaklus waar veel mensen aan meewerken. Mensen van verschillende bedrijven en allemaal met eigen expertises. Wie zijn die mensen en wat is hun rol bij de renovatie? In een reeks portretten stellen we hen voor. In deze nieuwsbrief Maaike, projectcoördinator bij Savera III. De aannemerscombinatie verantwoordelijk voor de uitvoering van de renovatie.

Lees meer

Vraag van een lezer: Waarom staan er minder gele omleidingsborden langs de N217?

Sinds een paar maanden zijn de gele borden langs de N217, een omleidingsroute tijdens een afsluiting van de Heinenoordtunnel, voor een groot gedeelte weggehaald. We maken sinds kort gebruik van de zogenaamde U-borden langs de weg. U-borden geven vaste omleidingsroutes aan en staan altijd aangegeven op blauwe bewegwijzeringsborden. Door minder gele borden wordt het overzichtelijker langs de weg en belemmeren de borden het zicht minder. Vanaf nu kunt u dus de blauwe U5-borden volgen bij een afsluiting van de Heinenoordtunnel. De U5-borden leiden u naar de A16 en vanaf daar staat de omleidingsroute weer met gele borden aangegeven.

Heeft u ook een vraag? Stel ‘m ons!

Heeft u altijd al willen weten hoe de bediening van een brug of tunnel werkt? Of welke systemen er allemaal nodig zijn voor de veiligheid van de weggebruiker? Of heeft u een andere vraag? Laat het ons weten en wij gaan op zoek naar het antwoord.

We geven in elke nieuwsbrief antwoord op een vraag van een lezer. Stuur uw vraag naar renovatieheinenoordtunnel@rws.nl (vermeld ‘tunnelvraag/brugvraag nieuwsbrief’ in de onderwerpregel). Misschien ziet u het antwoord op uw vraag dan terug in een volgende nieuwsbrief

Weet wanneer de afsluitingen zijn

De renovatie gaat door in 2024, in februari en maart is de Heinenoordtunnel dicht van:

  • vrijdag 23 februari 22.00 uur tot maandag 26 februari 05.00 uur richting Bergen op Zoom;
  • vrijdag 1 maart 22.00 uur tot maandag 4 maart 05.00 uur in beide richtingen;
  • vrijdag 8 maart 22.00 uur tot maandag 11 maart 05.00 uur in beide richtingen.

Afsluitingen kunnen wijzigen, check daarom altijd de actuele planning op rws.nl/renovatieheinenoordtunnel. Hier staan ook de afsluitingen voor de rest van het jaar en de voorlopig geplande afsluitingen voor 2024.

Werkzaamheden berm N59

De provincie Zuid-Holland verstevigt de berm van de N59 tussen het Hellegatsplein (knooppunt A29) en afslag Den Bommel (Schaapsweg). Deze werkzaamheden vinden plaats in 2 weekenden. De N59 wordt hiervoor in beide richtingen afgesloten van:

  • vrijdag 15 maart 22.00 uur tot maandag 18 maart 05.00 uur;
  • vrijdag 22 maart 22.00 uur tot maandag 25 maart 05.00 uur.

De parallelweg blijft open voor (brom)fietsers en landbouwverkeer.
Meer informatie over deze werkzaamheden vindt u op: www.n59vandetoekomst.nl

Check voor vertrek de actuele verkeerssituatie via navigatie-apps, www.renovatieheinenoordtunnel.nl, rwsverkeersinfo.nl of vanAnaarBeter.nl.

Informatie in meerdere talen

Voor internationale weggebruikers is er een aparte website: A29roadworks.nl.

Colofon

Heeft u een prangende vraag die niet kan wachten? Dan is er natuurlijk altijd onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Onze collega’s zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 10.00 en 18.30 uur. U kunt ook het contactformulier invullen.

Kent u iemand die ook graag op de hoogte blijft van de renovatie van de Heinenoordtunnel en/of de Haringvlietbrug? Stuur deze nieuwsbrief gerust door. Direct abonneren kan natuurlijk ook.

Meer weten? Kijk op de projectpagina of volg ons via X of Facebook