Renovatie Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel A29

Met deze nieuwsbrief houden we u op de hoogte van de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel in de A29.

De renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug start in 2023 en duurt tot het najaar van 2023. De renovatie van de Heinenoordtunnel start ook in 2023 en duurt tot in 2024. Met de renovaties zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat de brug en tunnel ook in de toekomst veilig en beschikbaar blijven. De renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug wordt uitgevoerd door de combinatie Mobilis Croonwolter&dros. Aannemerscombinatie Savera III, bestaande uit Dura Vermeer, SWARCO (voorheen Dynniq) en SPIE, voert de renovatie van de Heinenoordtunnel uit. De voorbereidingen voor beide renovaties zijn volop aan de gang.

In deze nieuwsbrief

In deze laatste nieuwsbrief van 2022 vertellen de verschillende bedrijven in de aannemerscombinatie Savera III over hun rol binnen het project, gaan we in op hoe duurzaamheid en renoveren hand in hand gaan en hoe verkeersmaatregelen het verkeer in goede banen moeten leiden, hoe u het webinar kunt terugkijken en hoe het gaat met de voortgang van de bouw van het brugdek van de Haringvlietbrug. En we geven antwoord op de vraag waarom de Heinenoordtunnel een nieuwe energievoorziening heeft. Heeft u ook een vraag? Stel ’m ons!

Hoofdrol voor duurzaamheid bij renovatie Heinenoordtunnel: Uitgangspunt is hergebruik

Renovatiewerkzaamheden en duurzaamheid gaan bij Rijkswaterstaat hand in hand. Zo ook bij de renovatie van de Heinenoordtunnel, waar bouwcombinatie Savera III de komende 2 jaar de tunnel uit 1969 onder handen neemt. Alisa Doornhof en Dennis Sommeijer vertellen over de verschillende werkwijzen waarin duurzaamheid de hoofdrol speelt. ‘We laten met dit project zien wat er allemaal kan.’

Lees meer

Renovatiewerk Heinenoordtunnel: dit doen de verschillende bouwbedrijven

In 2023 en 2024 wordt het werk aan de Heinenoordtunnel meer en meer zichtbaar voor de buitenwacht. Van-zelfsprekend zijn Rijkswaterstaat en de 3 combinanten van bouwcombinatie Savera III nu al hard aan het werk en aan het voorbereiden. Armand Ellsworth (Dura Vermeer), Peter Paasse (SPIE) en Hans Kottenhagen (SWARCO) vertellen in deze nieuwsbrief welk deel van de werkzaamheden ze voor hun rekening nemen.

Lees meer

Update voortgang bouw van het brugdek Haringvlietbrug

In 2 enorme productiehallen in Krimpen aan den IJssel wordt de nieuwe brugklep van de Haringvlietbrug gemaakt. Deze bestaat uit 3 stalen delen: het rijdek, de staartstukken en de ballastkist. Het rijdek is 26 meter breed en 38 meter lang en weegt 700.000 kilo.

Lees meer

Afsluiting Haringvlietbrug voor scheepvaart per 1 januari

Vanaf 1 januari tot in het najaar van 2023 stremmen we de Haringvlietbrug voor schepen hoger dan 13 m. Schepen die lager zijn dan 13 m kunnen onder het vaste deel van de brug door en ondervinden weinig hinder van de renovatie. Schepen hoger dan 13 m kunnen omvaren via het Spui, de Oude Maas en de Dordtsche Kil of via de Goereese Sluis en de Noordzee.

Lees meer

Verkeersmaatregelen Heinenoordtunnel moeten het verkeer in goede banen leiden

De verkeersmaatregelen die tijdens afsluitingen van de Heinenoordtunnel getroffen worden, leiden het verkeer in goede banen. ‘Maar het mooiste is als weggebruikers een nieuwe gewoonte ontwikkelen’, vertelt verkeersmanager Matthijs Klein van bouwcombinatie Savera III. Hij legt uit hoe we ervoor zorgen het verkeer tijdens afsluitingen kan blijven doorstromen.

Lees meer

Tips om file te vermijden

Tijdens de afsluitingen wordt het verkeer omgeleid via omleidings- en adviesroutes en treffen we maatregelen om het verkeer te kunnen laten om- en doorrijden. We passen onder andere de bestaande wegen aan, zorgen dat bussen kunnen blijven doorrijden, tegen een aantrekkelijk tarief en we maken veerponten voor fietsers gratis. U kunt zelf ook de hinder voor uzelf en anderen beperken en files vermijden. Bereid u goed voor. Weet wanneer de afsluitingen zijn en wat de alternatieven zijn.

Reis niet als het niet echt nodig is of reis buiten de spitsen als het kan. Misschien is het mogelijk uw vakantie of een paar vrije dagen te plannen tijdens de afsluitingen rond of in de zomer, kunt u met de bus of op korte aftstanden met fiets reizen in plaats van met de auto. En als uw werk dat toelaat werk dan zoveel mogelijk thuis. En als u naar uw werk moet, wellicht is carpoolen een mogelijkheid.
Moet u toch de weg op check voor vertrek de actuele verkeerssituatie via navigatie-apps, rwsverkeersinfo.nl of vanAnaarBeter.nl

Werkkalender afsluitingen A29 in 2023

Van de afsluitingen in 2023 die nodig zijn voor de renovatie van de klep van de Haringvlietbrug en de renovatie van de Heinenoordtunnel hebben we een werkkalender gemaakt. Deze heeft in de kranten gestaan en kunt u hier downloaden. Let wel: deze planning kan wijzigen dus check altijd de actuele planning op www.rijkswaterstaat.nl.

Webinar 8 december terugkijken

Voor wie 8 december het webinar live wilde volgen heeft gemerkt dat de techniek ons die avond in de steek liet. Heel vervelend. We hebben de uitzending opgenomen en u kunt het hier nog terugkijken.

Vraag van een lezer: waarom heeft de tunnel een nieuwe energievoorziening?

In de tunnel hangen allerlei technische installaties die energie gebruiken en die het, om de tunnel veilig te houden, ook altijd moeten doen. Van luidsprekers en verlichte pictogrammen tot ventilatoren. De hele energievoorziening is in oktober vervangen. In het kort komt het erop neer dat beide kanten van de tunnel op een aparte energievoorziening zijn aangesloten waardoor ook de dieselaggregaten die voor noodgebruik nodig waren overbodig zijn geworden. Rijkswaterstaat wil materialen die vrijkomen bij renovaties en onderhoud een zo goed als mogelijke herbestemming geven of op zijn minst zo hoogwaardig mogelijk te hergebruiken. Zo ook hebben de dieselaggregaten een herbestemming gekregen.

Bekijk hier de video die we hebben gemaakt van de overgang op de nieuwe energievoorziening.

-------------------------------------------------------------------------------------

Heeft u ook een vraag? Stel ‘m ons!

Heeft u altijd al willen weten hoeveel energie een tunnel of een brug met een beweegbaar deel nu eigenlijk verbruikt? Hoe de bediening van een brug werkt? Of heeft u een andere vraag? Laat het ons weten en wij gaan op zoek naar het antwoord.

We geven in elke nieuwsbrief antwoord op een vraag van een lezer. Beschrijf kort wat u zou willen weten en stuur dat naar renovatieheinenoordtunnel@rws.nl (vermeld ‘tunnelvraag/brugvraag nieuwsbrief’ in de onderwerpregel). Misschien ziet u het antwoord op uw vraag dan terug in een volgende nieuwsbrief. We zijn benieuwd!

Colofon

Heeft u een prangende vraag die niet kan wachten? Dan is er natuurlijk altijd onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Onze collega’s zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 10.00 en 18.30 uur. U kunt ook het contactformulier invullen.

Kent u iemand die ook graag op de hoogte blijft van de renovatie van de Heinenoordtunnel en/of de Haringvlietbrug? Stuur deze nieuwsbrief gerust door. Direct abonneren kan natuurlijk ook.

Meer weten? Kijk op de projectpagina of volg ons via X of Facebook