Renovatie Heinenoordtunnel A29

Met deze nieuwsbrief houden we u op de hoogte van de werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel in de A29. In deze editie ook een artikel over de renovatie van de Haringvlietbrug die verderop in de A29 ligt. Vanaf de volgende editie wordt dit een gezamenlijke nieuwsbrief over beide renovaties.

De renovatie van de Heinenoordtunnel vindt plaats in 2023 en 2024. De renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug is ook in 2023. Met de renovaties zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat de tunnel en de brug ook in de toekomst veilig en beschikbaar blijven. Aannemerscombinatie Savera III, bestaande uit Dura Vermeer, Dynniq en SPIE, voert de renovatie van de Heinenoordtunnel uit. De renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug wordt uitgevoerd door de combinatie Mobilis Croonwolter&dros. De voorbereidingen voor beide renovaties zijn volop aan de gang.

In deze nieuwsbrief

In deze editie vertellen we waarom en hoe we straks tijdelijk met pendelbussen door een van de buizen van de Tweede Heinenoordtunnel gaan, lichten we de renovatie van de Haringvlietbrug, gaan we met de Barendrechtsebrug terug in de geschiedenis, laten we het belang van technische installaties in de tunnel zien en geven we antwoord op de vraag: De tunnel ligt onder water, hoe repareer je dan een zinkvoeg zonder dat de tunnel helemaal onder water komt te staan? Heeft u ook een vraag? Stel ‘m ons!

Buis Tweede Heinenoordtunnel geschikt gemaakt voor pendelbussen

Langzaam verkeer kan via de Tweede Heinenoordtunnel de Oude Maas oversteken. Deze tunnel ligt naast de Heinenoordtunnel in de A29 en heeft 2 tunnelbuizen: 1 alleen voor fietsers en 1 voor landbouwverkeer, brommers en scooters. Deze laatste buis is nu tijdelijk aangepast, zodat hij tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel geschikt is voor pendelbussen tussen busstation Heinenoord en metrostation Zuidplein.

Lees meer

Renovatie Haringvlietbrug kan niet zonder hinder

De Haringvlietbrug, onderdeel van de A29, moet worden gerenoveerd. Uit onderzoek blijkt dat het bewegende deel van de brug is versleten. De klep, het bewegingswerk waarmee de brug kan worden geopend en gesloten en de technische systemen moeten worden vervangen. Hiervoor gaat de brug in 2023 van vrijdagavond 9 juni tot en met vrijdag 28 juli dicht voor al het wegverkeer. Dit is voorafgaand aan de afsluiting van de Heinenoordtunnel in augustus 2023. Diana Wonnink, omgevingsmanager bij het project, legt uit wat er precies staat te gebeuren.

Lees meer

Renovatie Heinenoordtunnel aanleiding voor naar voren halen structurele aanpassingen N217

De Heinenoordtunnel in de A29 is een belangrijke verkeersader voor de Hoeksche Waard. Tijdens de afsluitingen voor de renovatie, zal veel lokaal verkeer omrijden via de N217. Om het verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen, past provincie Zuid-Holland de N217 op een aantal plaatsen aan.

Lees meer

De Barendrechtse brug, voorloper van de Heinenoordtunnel

De Heinenoordtunnel verving in 1969 de Barendrechtse brug, die 1 kilometer naar het oosten lag en de verkeersdrukte al geruime tijd niet meer aankon. De brug kent een rijke historie. Zo werd er in de Tweede Wereldoorlog hevig om gestreden door het Nederlandse en het Duitse leger. 

Lees meer

Van hulppostkasten tot ventilatoren: het belang van de technische installaties in de Heinenoordtunnel

Luidsprekers, verlichte pictogrammen en kilometers kabels. De Heinenoordtunnel zit vol met technische installaties die de gemiddelde reiziger misschien niet eens opvallen. Stuk voor stuk zijn ze enorm belangrijk. Waarom precies? En wat gebeurt er tijdens de renovatie met al die installaties?

Lees meer

Planning van de werkzaamheden

In de nachten van 8 en 9 juni zijn de reguliere onderhoudswerkzaamheden aan de Heinenoordtunnel uitgevoerd. De eerstvolgende afsluitingen zijn in de nachten van vrijdag 22 op zaterdag 23 juli en van zaterdag 23 juli op zondag 24 juli. Dan vinden er voorbereidende werkzaamheden aan de zinkvoegen plaats. Kijk voor de actuele planning op rws.nl/renovatieheinenoordtunnel.

Hoe repareer je een zinkvoeg?

Naar aanleiding van de video op Facebook over de zinkvoegen, kregen wij de volgende vraag van Jane uit Gouda: ‘De tunnel ligt onder water, hoe repareer je dan een zinkvoeg zonder dat de tunnel helemaal onder water komt te staan?’ Derk Nellestein, adviseur civiele techniek, geeft het antwoord:

‘Goeie vraag. De werkzaamheden aan de zinkvoegen doen we van binnenuit. De Heinenoordtunnel heeft een dubbele waterafdichting. De buitenste afdichting is nog goed. Daar doen we tijdens de renovatie dus niets aan. We pakken nu de binnenste afdichting aan, en dan met name de stalen onderdelen. Die roesten harder dan voorzien. Die binnenste afdichting kunnen we vanaf de binnenzijde bereiken. De zinkvoeg zelf en de buitenste afdichting laten we verder intact, zodat de tunnel droog blijft. Als er werkzaamheden aan de buitenste afdichting nodig zouden zijn, dan zou je eerst een bouwkuip moeten maken. Daar kun je het water uit pompen, zodat er geen water in de tunnel kan komen. Maar dat is nu dus niet nodig.’

---------------------------------------------------------------------------------------

Heeft u ook een vraag? Stel ‘m ons!

Heeft u altijd al willen weten hoeveel energie een tunnel of een brug met een beweegbaar deel nu eigenlijk verbruikt? Hoe de bediening van een brug werkt? Of heeft u een andere vraag? Laat het ons weten en wij gaan op zoek naar het antwoord.

We geven in elke nieuwsbrief antwoord op een vraag van een lezer. Beschrijf kort wat u zou willen weten en stuur dat naar renovatieheinenoordtunnel@rws.nl (vermeld ‘tunnelvraag/brugvraag nieuwsbrief’ in de onderwerpregel). Misschien ziet u het antwoord op uw vraag dan terug in een volgende nieuwsbrief. We zijn benieuwd!

Colofon

Heeft u een prangende vraag die niet kan wachten? Dan is er natuurlijk altijd onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Onze collega’s zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 10.00 en 18.30 uur. U kunt ook het contactformulier invullen.

Kent u iemand die ook graag op de hoogte blijft van de renovatie van de Heinenoordtunnel en/of de Haringvlietbrug? Stuur deze nieuwsbrief gerust door. Direct abonneren kan natuurlijk ook.

Meer weten? Kijk op de projectpagina of volg ons via X of Facebook