Naar aanleiding van de video op Facebook over de zinkvoegen, kregen wij de volgende vraag van Jane uit Gouda: ‘De tunnel ligt onder water, hoe repareer je dan een zinkvoeg zonder dat de tunnel helemaal onder water komt te staan?’ Derk Nellestein, adviseur civiele techniek, geeft het antwoord:
‘Goeie vraag. De werkzaamheden aan de zinkvoegen doen we van binnenuit. De Heinenoordtunnel heeft een dubbele waterafdichting. De buitenste afdichting is nog goed. Daar doen we tijdens de renovatie dus niets aan. We pakken nu de binnenste afdichting aan, en dan met name de stalen onderdelen. Die roesten harder dan voorzien. Die binnenste afdichting kunnen we vanaf de binnenzijde bereiken. De zinkvoeg zelf en de buitenste afdichting laten we verder intact, zodat de tunnel droog blijft. Als er werkzaamheden aan de buitenste afdichting nodig zouden zijn, dan zou je eerst een bouwkuip moeten maken. Daar kun je het water uit pompen, zodat er geen water in de tunnel kan komen. Maar dat is nu dus niet nodig.’
---------------------------------------------------------------------------------------
Heeft u ook een vraag? Stel ‘m ons!
Heeft u altijd al willen weten hoeveel energie een tunnel of een brug met een beweegbaar deel nu eigenlijk verbruikt? Hoe de bediening van een brug werkt? Of heeft u een andere vraag? Laat het ons weten en wij gaan op zoek naar het antwoord.
We geven in elke nieuwsbrief antwoord op een vraag van een lezer. Beschrijf kort wat u zou willen weten en stuur dat naar renovatieheinenoordtunnel@rws.nl (vermeld ‘tunnelvraag/brugvraag nieuwsbrief’ in de onderwerpregel). Misschien ziet u het antwoord op uw vraag dan terug in een volgende nieuwsbrief. We zijn benieuwd!