Renovatie Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel A29

Met deze nieuwsbrief houden we u op de hoogte van de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel in de A29.

De renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug start in 2023 en duurt tot het najaar van 2023. De renovatie van de Heinenoordtunnel start ook in 2023 en duurt tot in 2024. Met de renovaties zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat de brug en tunnel ook in de toekomst veilig en beschikbaar blijven. De renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug wordt uitgevoerd door de combinatie Mobilis Croonwolter&dros. Aannemerscombinatie Savera III, bestaande uit Dura Vermeer, SWARCO (voorheen Dynniq) en SPIE, voert de renovatie van de Heinenoordtunnel uit. De voorbereidingen voor beide renovaties zijn volop aan de gang.

In deze nieuwsbrief

In deze editie komt de technisch manager van aannemerscombinatie Mobilis Croonwolter&dros aan het woord, vertellen we over het 3D-model van de Heinenoordtunnel, leggen we uit hoe de energievoorziening wordt vervangen, laten we zien hoe je tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel het snelst op de plaats van bestemming komt en geven we antwoord op de vraag: 'Wat is de functie van de betonnen ring met stellage en rode balk op het fietspad?' Heeft u ook een vraag? Stel ‘m ons!

Aannemerscombinatie Mobilis Croonwolter&dros renoveert beweegbare deel Haringvlietbrug

Begin mei tekenden Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Mobilis, Croonwolter&dros (CMCH) het contract voor de renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug. De aannemer heeft sindsdien niet stilgezeten. En bij Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel is de nieuwe stalen brugklep al in aanbouw. André Schröder, technisch manager bij CMCH, legt uit wat er allemaal komt kijken bij de renovatie van de Haringvlietbrug.

Lees meer

Renovatie Heinenoordtunnel testen in een game-omgeving

Bij de aanleg van de Heinenoordtunnel in 1969 waren de tekeningen van de ontwerpers plat. Tegenwoordig gaan ontwerpers van nieuwe tunnels direct aan de slag met mooie digitale 3D-modellen. Van de Heinenoordtunnel hebben we nu alsnog een 3D-model laten maken. Dit helpt om het renovatieontwerp te testen, realistische rampscenario’s te doorlopen en medewerkers voor te bereiden op het gebruik na de heropening.

Lees meer

De dieselaggregaten voor noodstroom verdwijnen uit de Heinenoordtunnel

Om verkeer veilig door de Heinenoordtunnel te laten rijden, zijn allerlei technische installaties nodig. Van luidsprekers en verlichte pictogrammen tot ventilatoren. Stuk voor stuk zijn ze belangrijk én gebruiken ze energie. Dieselaggregaten zorgen bij het uitvallen van de stroom voor de noodstroomvoorziening in de Heinenoordtunnel, maar nu de energievoorziening vervangen is, zijn ze binnenkort niet meer nodig.

Lees meer

Anders de weg op tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug

Een tunnel of brug renoveren zonder dat er hinder is voor het wegverkeer is niet realistisch. Om ervoor zorgen dat het verkeer kan blijven doorrijden op de omleidingen treffen we verschillende maatregelen. Vooral tijdens de lange afsluitingen. Een van de maatregelen is stimuleren om de auto zoveel als mogelijk te laten staan en bijvoorbeeld de bus of de fiets pakken.

Lees meer

Geen bediening Haringvlietbrug vanaf 1 januari 2023 tot in het najaar

Vanaf 1 januari 2023 tot in het najaar is de Haringvlietbrug gestremd voor schepen hoger dan 13 meter. In deze periode wordt de brugklep vervangen. Schepen kunnen omvaren via het Spui, de Oude Maas en de Dordtsche Kil of via de Goereese Sluis en de Noordzee. Scheepvaart moet rekening houden met langere vaartijden. Schepen die lager zijn dan 13 meter kunnen onder het vaste deel van de brug door en ondervinden weinig hinder van de renovatie.

Lees meer

Planning van de werkzaamheden

In de nachten van 12 op 13 en van 13 op 14 oktober stond het reguliere onderhoud aan de Heinenoordtunnel gepland. Aansluitend daarop, in de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 en zaterdag 15 op zondag 16 oktober is de Heinenoordtunnel overgegaan op een nieuwe energievoorziening. De eerstvolgende afsluitingen zijn in de nachten van woensdag 7 op donderdag 8 december en van donderdag 8 op vrijdag 9 december. Dan vindt er voor het laatst dit jaar onderhoud aan de tunnel plaats. Kijk voor de actuele planning op rws.nl/renovatieharingvlietbrug of rws.nl/renovatieheinenoordtunnel.

Vraag van een lezer

We kregen een vraag van mevrouw Van der Put uit Barendrecht: 'Als ik naar mijn werk fiets ga ik altijd door Tweede Heinenoordtunnel. Op het fietspad staat een betonnen ring met sinds kort ook stellage met  een rode balk. Ik vroeg me af wat hier de functie van is?'

Het antwoord komt van Daisy Hofmans, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. ‘De betonnen ring is een tunnelelement. De Tweede Heinenoordtunnel was de eerste tunnel in Nederland die geboord is met een tunnelboormachine en is opgebouwd uit dit soort betonnen elementen. Als aandenken is aan weerzijden zo’n tunnelelement geplaatst. De rode balk die er sinds kort hangt is om voertuigen te waarschuwen dat ze te hoog zijn om door te rijden. Als straks de Heinenoordtunnel in de A29 dicht is, rijden er namelijk (pendel)bussen door de Tweede Heinenoordtunnel. Hiervoor is tunnelbuis daarvoor tijdelijk geschikt gemaakt. Onder andere zijn er extra ventilatoren opgehangen. Hierdoor is de maximaal toegestane hoogte verlaagd naar 4,10 meter. Voor de meeste voertuigen is dat geen probleem, maar om er zeker van te zijn dat te hoge voertuigen niet doorrijden, hangen er hoogtebalken. Voertuigen die de balken raken, zijn te hoog en moeten omkeren. Dat is sinds ze er hangen al een paar keer gebeurd. Ze doen dus hun werk. Want als te hoge voertuigen doorrijden en de ventilatoren beschadigen dan kunnen we vanwege de veiligheid niet met bussen door de tunnel. En dat betekent dat de hinder toeneemt omdat de bus dan geen goed alternatief meer is voor de auto omdat deze geen snellere route meer heeft. Die stellages met rode balk hebben dus een belangrijke functie.’

Meer weten over wat er gedaan is om de Tweede Heinenoordtunnel geschikt te maken? Bekijk de video op de website.

---------------------------------------------------------------------------------------

Heeft u ook een vraag? Stel ‘m ons!

Heeft u altijd al willen weten hoeveel energie een tunnel of een brug met een beweegbaar deel nu eigenlijk verbruikt? Hoe de bediening van een brug werkt? Of heeft u een andere vraag? Laat het ons weten en wij gaan op zoek naar het antwoord.

We geven in elke nieuwsbrief antwoord op een vraag van een lezer. Beschrijf kort wat u zou willen weten en stuur dat naar renovatieheinenoordtunnel@rws.nl (vermeld ‘tunnelvraag/brugvraag nieuwsbrief’ in de onderwerpregel). Misschien ziet u het antwoord op uw vraag dan terug in een volgende nieuwsbrief. We zijn benieuwd!

Colofon

Heeft u een prangende vraag die niet kan wachten? Dan is er natuurlijk altijd onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Onze collega’s zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 20.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 10.00 en 18.30 uur. U kunt ook het contactformulier invullen.

Kent u iemand die ook graag op de hoogte blijft van de renovatie van de Heinenoordtunnel en/of de Haringvlietbrug? Stuur deze nieuwsbrief gerust door. Direct abonneren kan natuurlijk ook.

Meer weten? Kijk op de projectpagina of volg ons via X of Facebook