Afgelopen weekend (2 t/m 5 juni) was de Heinenoordtunnel voorlopig voor de laatste keer afgesloten in het weekend. De aannemer is dit weekend verder gegaan met voorbereidingen voor maken van het middentunnelkanaal, heeft een aantal hulppostkasten weggehaald en rookdicht gemaakt, er is tijdelijke bouwverlichting aangebracht en delen van het asfalt, beton en de hitte werende beplating, waar het middentunnelkanaal komt, zijn hersteld. Tijdens deze afsluiting is er ook een proef gedaan met een nieuwe coating. Zodat we zeker weten dat dit goed blijft zitten.
De aankomende twee maanden is de Haringvlietbrug dicht. De Heinenoordtunnel sluiten we dan niet af, maar we zijn wel volop aan het werk.
Het makkelijkste is om eerst alle oude installaties en systemen weg te halen en dan pas alle nieuwe te installeren. Dat betekent alleen dat de tunnel zolang dicht moet, omdat er geen installaties en systemen zijn die de veiligheid kunnen garanderen. De Velsertunnel was bijvoorbeeld 9 maanden dicht. Maanden achtereen de Heinenoordtunnel dicht zou te veel impact hebben op het verkeer, vandaar dat we hier alle nieuwe installaties en systemen naast de oude plaatsen. De oude blijven dus werken totdat de nieuwe geïnstalleerd en getest zijn. Dat de tunnel in beide richtingen dicht moet, hebben we zo kunnen beperken tot enkele weken.
Door deze wijze van uitvoeren is het wel puzzelen met de beperkte ruimte om de nieuwe systemen naast de oude in te passen. De nieuwe kabels en leidingen moeten de oude niet in de weg zitten. En de energievoorziening moet twee keer zoveel installaties en systemen aankunnen.
Komende maanden is de aannemer volop aan het werk in de dienstgebouwen aan beide kanten van de tunnel en druk bezig met de verdere voorbereidingen voor onder andere het maken van het middentunnelkanaal in augustus.